Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Νοεμβρίου 2024
Ἀρχιερατικὸ Συλλείτουργο γιὰ τὸν Ὅσιο Δαϋὶδ στὴν Ναύπακτο
Ἡ μνήμη τοῦ ὁσίου Δαϋὶδ τοῦ Γέροντος τιμήθηκε στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου καὶ συγκεκριμένα στὸν λόφο τοῦ ὁσίου Δαυίδ, ὅπου βρίσκεται τὸ Ἱερὸ Μητροπολιτικὸ Παρεκκλήσιο τοῦ Ἁγίου καὶ τὸ «Μορφωτικό-Ἐρευνητικὸ Κεντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου». Τὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιο ἐγκαινιάσθηκε φέτος στὶς 25 Μαϊου 2024, καί μὲ τὴν σημερινὴ ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου νὰ εἶναι ἡ πρώτη ἱερὰ πανήγυρη. Ὁ ὅσιος Δαυὶδ ἀνήκει στοὺς τοπικοὺς Ἁγίους τῆς Ναυπάκτου ἀφοῦ χρημάτισε Ἱερομόναχος στὴν Ναύπακτο, ὡς ὑποτακτικὸς τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἄρτης Ἀκακίου Α΄ (1516 -1520), καὶ διετέλεσε Ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Βαρνάκοβας, ἡ ὁποία τότε ὑπαγόταν στὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Ναυπάκτου καὶ Ἄρτης.
*
Τὴν Παρασκευὴ 1 Νοεμβρίου 2024, ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου, στὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιο τελέσθηκε ὁ Ὄρθρος καὶ ἐν συνεχείᾳ Ἀρχιερατικὸ Συλλείτουργο ὑπὸ τῶν Μητροπολιτῶν Καστορίας κ. Καλλινίκου καὶ Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου. Τοὺς δύο Ἀρχιερεῖς πλαισίωσαν ὁ Γενικὸς Ἀρχιερατικὸς Ἐπίτροπος τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας Πρωτ. π. Θωμᾶς Βαμβίνης, ὁ ἱεροκήρυκας Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης καὶ οἱ διάκονοι τῶν δύο Μητροπολιτῶν π. Παντελεήμων καὶ π. Παΐσιος. Ἐκκλησιάσθηκαν ὁ Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Βασίλειος Γκίζας, ἡ δημοτικὴ σύμβουλος κ. Μαρίνα Ρισβά-Πατακοπούλου, κληρικοὶ καὶ πολλοὶ πιστοὶ ἀπὸ τὴν Ναύπακτο καὶ τὴν εὐρύτερη περιοχή.
Τὸν θεῖο λόγο κήρυξε ὁ Μητροπολίτης Καστορίας κ. Καλλίνικος, ὁ ὁποῖος ἀρχικὰ εὐχαρίστησε τὸν Μητροπολίτη Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεο γιὰ τὴν πρόσκληση καὶ τὴν συλλειτουργία στὸν ὅσιο Δαυίδ τῆς Ναυπάκτου. Στὴν συνέχεια εἶπε ὅτι σήμερα εἶναι μιὰ μεγάλη πανήγυρη γιὰ τὴν Ἐκκλησία μας, ἀφοῦ ἑορτάζουν πολλοὶ Ἅγιοι, μεταξὺ τῶν ὁποίων οἱ ἅγιοι Ἀνάργυροι Κοσμᾶς καὶ Διαμιανὸς οἱ ἐξ Ἀσίας, οἱ ὁποῖοι νίκησαν τὴν φιλαργυρία, ἐπέδειξαν τὴν μεγάλη ἀρετὴ τῆς καθολικῆς ἐλεημοσύνης καὶ θεράπευαν τοὺς ἀνθρώπους ψυχικὰ καὶ σωματικά. Ἀκόμη ἑορτάζουμε τὸν ἅγιο Ἰάκωβο τὸν ἐκ Καστορίας καὶ τοὺς μαθητὲς τοῦ Ἰάκωβο καὶ Διονύσιο, οἱ ὁποῖοι συνδέονται μὲ τὴν Καστοριὰ καὶ τὴν Ναύπακτο καὶ τὸν ὅσιο Δαυὶδ τὸν Γέροντα, ὁ ὁποῖος ἔζησε καὶ στὴν Ναύπακτο. Οἱ δύο τελευταῖοι ἔζησαν τὸν πρῶτο αἰῶνα τῆς τουρκοκρατίας καὶ στήριξαν τὸν λαὸ καὶ τὸ Γένος μὲ τὴν διδασκαλία τους, τὴν Ὀρθόδοξη Θεολογία καὶ τὰ θαύματά τους.
Ἐπίσης ἀνέφερε, ὅτι μαζὶ μὲ αὐτοὺς τοὺς ἁγίους, ἐνθυμούμαστε τὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη, τὸν μεγάλο δογματικὸ Θεολόγο, λόγῳ τῆς ἐπετείου τῆς κοιμήσεώς του, ὁ ὁποῖος δίδαξε τὴν Ὀρθόδοξη Θεολογία, ἡ ὁποία ἀνέδειξε τοὺς σημερινοὺς ἑορταζομένους ἁγίους Ἀναργύρους, ὁσίους ἀσκητὲς καὶ νεομάρτυρες καὶ στήριξε τὸ Ὀρθόδοξο Γένος κατὰ τὴν τουρκοκρατία, καὶ παραμένει ζωντανὴ καὶ ἐπίκαιρη. Κατέληξε ὅτι στὴν μεγάλη αὐτὴ πανήγυρη τοῦ ὁσίου Δαυὶδ στὴν Ναύπακτο, συμμετέχει καὶ ὁ Ποιμενάρχης τῆς Ναυπάκτου κ. Ἰερόθεος, ὁ ὁποῖος γνωρίζει καὶ ἐκφράζει αὐτὴ τὴν Ὀρθόδοξη Θεολογία. Πρὶν τὴν ἀπόλυση τῆς Θείας Εὐχαριστίας, ἀφοῦ εὐλογήθηκαν τὰ ἑορταστικὰ κόλλυβα τοῦ ὁσίου Δαυίδ, τελέσθηκε ἱερὸ μνημόσυνο στὸν μακαριστὸ ἱερέα καὶ μεγάλο δογματικὸ θεολόγο π. Ἰωάννη Ρωμανίδη, ὁ ὁποῖος ἐκοιμήθη τὴν 1η Νοεμβρίου 2001, ὡς κληρικὸς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου.
Στὸν λόγο του πρὶν τὴν ἀπόλυση, ὁ οἰκεῖος Ποιμενάρχης μας κ. Ἰερόθεος εὐχαρίστησε ἀρχικὰ τὸν Μητροπολίτη Καστορίας γιὰ παρουσία του στὴν ἑορτὴ τοῦ τοπικοῦ Ἁγίου, τὴν συλλειτουργία καὶ τὸν λόγο του. Στὴν συνέχεια ἀναφέρθηκε στὸ ἱστορικὸ τῶν ἐγκαινίων τοῦ παρεκκλησίου τόν περασμένο Μαΐο, στὴν σημερινὴ πρώτη ἑορτὴ καὶ στὴν παράδοση ἑνὸς ἀποτμήματος ἱεροῦ Λειψάνου τοῦ Ἁγίου ἀπὸ τὸν Ἡγούμενο τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τοῦ ὁσίου Δαυὶδ Εὐβοίας στὸν Σεβασμιώτατο, γιὰ τὸ Ἱερὸ Παρεκκλήσιο. Ἔπειτα ἔκανε ἀναφορὰ στὸν π. Ἰωάννη Ρωμανίδη, τὸν ὁποῖο γνώρισε στὰ τελευταῖα χρόνια τῆς ζωῆς του καὶ ἐκτίμησε τὸ γεγονὸς ὅτι δίδασκε τὶς προϋποθέσεις τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας, ποὺ δείχνουν τὴν διαφορά της ἀπὸ τὶς δυτικὲς δογματικὲς (σχολαστικὲς καὶ προτεσταντικὲς) καὶ ἀνήγγειλε τὴν ἀνάρτηση στὶς ἱστοσελίδες περίληψη τῶν μαθημάτων τῆς δογματικῆς ἀπὸ τὰ πρῶτα χρόνια τῆς διδασκαλίας τοῦ π. Ἰωάννου Ρωμανίδη στὴν Θεολογικὴ Σχολὴ τῆς Θεσσαλονίκης. Μετὰ τὴ Θεία Λειτουργία, προσφέρθηκε κέρασμα στὸν Σεβασμιώτατο, στὸν Δήμαρχο, τὴν δημοτικὴ σύμβουλο καὶ σὲ ὅλους τοὺς ἐκκλησιασθέντες.
Θεῖο κήρυγμα - Ἀπόλυσις - Φωτογραφίες
Ἱερὰ Μητρόπολις Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλάσιου | Νοέμβριος 2024 |
Ἑβδομαδιαῖες Συνάξεις Ἱερᾶς Μητροπόλεως - Ὁμιλίες Μητροπολίτου
Ἀπό τήν ἐρχομένη Δευτέρα, 4 Νοεμβρίου, ξεκινοῦν οἱ ἑβδομαδιαῖες συνάξεις τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας μέ ὁμιλητή τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη μας κ. Ἱερόθεο. Οἱ ὁμιλίες αὐτές θά πραγματοποιοῦνται κάθε Δευτέρα στίς 6:00 τό ἀπόγευμα, στήν αἴϑουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως μας. Καλοῦνται ὅλοι οἱ πιστοί τῆς Μητροπόλεώς μας νά πλαισιώσουν τίς πνευματικές αὐτές συνάξεις, γιά νά καταρτίζονται στήν ὀρθόδοξη θεολογία καί τήν ἐκκλησιαστική παράδοση καί ζωή. Θά ἔχουν τήν δυνατότητα νά τίς παρακολουθοῦν ὅσοι τό ἐπιθυμοῦν, δηλώνοντας τήν συμμετοχή τους στήν ἠλεκτρονική διεύθυνση:
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Νέα σειρά ἐκπομπῶν, τηλεοπτικός Σταθμός «Λύχνος» - «Πρώτη Ἐκκλησία τῶν Ἱεροσολύμων κατὰ τὶς πράξεις τῶν Ἀποστόλων»
Ἀπό τήν Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024 καί ὥρα 9.30 μ.μ. ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος ἀρχίζει νέα σειρά ἐκπομπῶν «Θεολογία Γεγονότων» στόν τηλεοπτικό Σταθμό «Λύχνος» τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν, μέ τίτλο «Πρώτη Ἐκκλησία τῶν Ἱεροσολύμων κατὰ τὶς πράξεις τῶν Ἀποστόλων».
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
Στήν Ἐνορία τοῦ Ἁγίου Θωμᾶ Λυγιᾶ
Τήν Κυριακή, 3 Νοεμβρίου 2024, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, χοροστάτησε στήν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καί τέλεσε τήν Θεία Λειτουργία, στόν Ἐνοριακό Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Ἀποστόλου Θωμᾶ στόν Λυγιά Ναυπάκτου. Τόν Σεβασμιώτατο πλαισίωσαν ὁ Ἐφημέριος τῆς Ἐνορίας π. Χρῆστος καί οἱ Διάκονοι π. Παΐσιος καί π. Ἀντώνιος, ἐνῶ ἐκκλησιάστηκαν πολλοί πιστοί καί ἐνορίτες. Στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στήν εὐαγγελική περικοπή τῆς ἡμέρας, στήν παραβολή τοῦ πλουσίου καί τοῦ φτωχοῦ Λαζάρου. Ἀρχικά ἀναφέρθηκε στόν διάλογο τῆς ψυχῆς τοῦ πλουσίου μέ τόν Θεό, τόν ὁποῖο διάλογο χαρακτήρισε ἀνώφελο, ἀτελέσφορο καί ἀνεπίκαιρο. Ὁ διάλογος αὐτός δέν εἶχε καμμία λυτρωτική σημασία, γιατί, ἐνῶ ὑπάρχει ἡ ψυχή ἡ ὁποία εἶναι ἀθάνατη κατά χάριν καί ἔχει συνείδηση, δέν ὑπάρχει τό σῶμα μέ τό ὁποῖο ἐκφράζεται ἡ μετάνοια τῆς ψυχῆς. Ἐπίσης, ἦταν ἕνας διάλογος πού εἶχε τά στοιχεῖα τῆς δικαιολογίας ἀπό τόν πλούσιο καί τόν ἀντιρρητικό λόγο μέ τό «οὐχί, πάτερ Ἀβραάμ». Εἶπε ὅτι ὁ διάλογος τοῦ ἀνθρώπου μέ τόν Θεό πρέπει νά γίνεται σέ αὐτήν τήν ζωή, ἐνῶ εἶναι ἀκόμα ἡ ψυχή ἑνωμένη μέ τό σῶμα καί μπορεῖ καί ἐκφράζει καί τήν μετάνοια καί τήν ἀγάπη στούς ἀδελφούς. Ἀνέφερε δέ τρεῖς μορφές τοῦ διαλόγου τοῦ Χριστιανοῦ μέ τόν Θεό. Πρῶτον, μέ τήν ἐνεργοποίηση τῆς αἴσθησης τῆς ἀκοῆς στόν Λόγο τοῦ Θεοῦ, δεύτερον μέ τήν ἀδιάλειπτη προσευχή καί τρίτον μέ τόν ἐκκλησιασμό καί τήν συμμετοχή τοῦ Χριστιανοῦ στά Μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας. Ὁ διάλογος αὐτός πρέπει νά γίνη τώρα, ἐν ζωῇ, καί ὄχι μετά τόν χωρισμό τῆς ψυχῆς ἀπό τό σῶμα, διότι τότε θά εἶναι ὅπως ὁ διάλογος τοῦ πλουσίου, δηλαδή ἀνώφελος, ἀτελέσφορος καί ἀνεπίκαιρος. Πρίν τήν ἀπόλυση τῆς Θείας Εὐχαριστίας τελέσθηκε τό ἱερό μνημόσυνο ἑνός εὐλαβοῦς Χριστιανοῦ τῆς Ἐνορίας. Μετά τό πέρας τῆς Ἀρχιερατικῆς Θείας Λειτουργίας προσφέρθηκε κέρασμα στήν αἴθουσα τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ.
Θεῖο κήρυγμα
Ἑορτή τῶν Ἀρχαγγέλων στήν Σαργιάδα Ἁγίου Βλασίου
Τήν Παρασκευή 8 Νοεμβρίου, ἑορτή τῶν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν Μιχαήλ καί Γαβριήλ καί πασῶν τῶν ἐπουρανίων Δυνάμεων Ἀσωμάτων, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στό χωριό Σαργιάδα στόν ἑορτάζοντα ἐνοριακό Ναό τῶν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν. Ἡ Σαργιάδα, πού βρίσκεται στήν περιοχή τοῦ Ἁγίου Βλασίου, ὑπάγεται διοικητικά στόν Δῆμο Ἀγρινίου καί ἀπέχει ἀπό τήν Ναύπακτο περίπου 2 ὧρες. Μέ τόν Σεβασμιώτατο συλλειτούργησαν ὁ Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος Ἁγίου Βλασίου καί Ἐφημέριος τῆς Ἐνορίας π. Παναγιώτης Σαβελώνας, ὁ π. Κωνσταντίνος Κοντογιῶργος καί ὁ Διάκονος π. Παΐσιος Παρασκευᾶς. Παρόντες στήν θεία Λειτουργία ἦταν ὁ Γενικός Γραμματέας τοῦ Δήμου Ἀγρινίου κ. Δημήτριος Τζιώλης, οἱ Ἀντιδήμαρχοι Ἀγρινίου κ. Ἰωάννης Φαρμάκης καί κ. Χριστόφορος Παπαδημητρίου, ὁ Δημοτικός Σύμβουλος κ. Κωνσταντίνος Βραχωρίτης, ἡ Διευθύντρια Πολιτισμοῦ τοῦ Δήμου κ. Ἔφη Τσακανίκα, ἡ Διευθύντρια Προγραμματισμοῦ κ. Τζίνα Ροντήρη καί ὁ Πρόεδρος τῆς Κοινότητας κ. Κωνσταντίνος Κροκίδας.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀνέλυσε τά σχετικά μέ τήν Οὐράνια Ἱεραρχία τοῦ ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου. Σύμφωνα μέ τό κείμενο τοῦ ἁγίου Διονυσίου μέ τίτλο «Περί Οὐρανίου Ἱεραρχίας» ὁ Θεός εἶναι ὑπεράνω πάσης κτίσεως, εἶναι ἕνα πολύ δυνατό Φῶς πού δέ μπορεῖ νά τό πλησιάση ὁ ἄνθρωπος μέ τήν λογική του. Ἐπί κεφαλῆς ὅλης τῆς κτίσεως ἵσταται ὁ ἐνσαρκωθείς Λόγος τοῦ Θεοῦ «ὁ Χριστός ὁ ἐμός», ὅπως γράφει. Ὁ Θεός περιβάλλεται ἀπό τήν Οὐράνια Ἱεραρχία, πού χωρίζεται κατά τάξεις καί ἐνέργεια. Ἡ Πρώτη τάξη, ἡ πλησιέστερη στόν Θεό εἶναι οἱ Θρόνοι, τά Χερουβείμ καί τά Σεραφείμ πού ὑπηρετοῦν τόν Θεό καί μυσταγωγοῦν τήν δεύτερη τάξη. Ἡ Δεύτερη τάξη, οἱ Κυριότητες οἱ Δυνάμεις καί οἱ Ἐξουσίες μυσταγωγεῖται ἀπό τήν Πρώτη τάξη καί μεταφέρει τήν ἐνέργεια στήν Τρίτη τάξη. Ἡ Τρίτη τάξη, δηλαδή οἱ Ἀρχές οἱ Ἀρχάγγελοι καί οἱ Ἄγγελοι μυσταγωγεῖται ἀπό τήν δεύτερη καί μεταφέρει τήν Χάρη στήν Ἐκκλησιαστική Ἱεραρχία Στήν συνέχεια ὁ Σεβασμιώτατος εἶπε ὅτι Θεός εἶναι Φῶς καί οἱ ἄγγελοι μᾶς μυσταγωγοῦν σέ αὐτό τό Φῶς. Ἐμεῖς, δυστυχῶς, δέν ἔχουμε νοερές αἰσθήσεις γιά νά τό καταλάβουμε, ἀλλά πρέπει νά πιστεύουμε στήν ὕπαρξη τῶν Ἀγγέλων καί στό ὅτι ἔχουμε δίπλα μας τόν φύλακα ἄγγελό μας καί νά ζητᾶμε τήν προστασία του, ἀλλά καί νά ἀγωνιζόμαστε νά μήν τόν στενοχωροῦμε μέ τίς ἁμαρτίες μας.
Πρό τοῦ «Δι' εὐχῶν» πραγματοποιήθηκε σύντομη λιτανεία τῆς εἰκόνος τῶν Ἀρχαγγέλων πέριξ τοῦ Ναοῦ. Ἀκολούθησε «κέρασμα» ἀπό τήν Κοινότητα τοῦ χωριοῦ στήν πλατεία, ὅπου ὁ Σεβασμιώτατος εἶχε τήν εὐκαιρία νά συνομιλήση μέ τούς χειμερινούς κατοίκους τοῦ χωριοῦ.
Θεῖο κήρυγμα - Ἀπόλυση - Φωτογραφίες
Ἑορτή τοῦ ἁγίου Νεκταρίου στόν Πλατανίτη
Τό Σάββατο, 9 Νοεμβρίου, ἑορτή τοῦ ἁγίου Νεκταρίου, Ἐπισκόπου Πενταπόλεως τοῦ Θαυματουργοῦ, ὁ Σεβ. Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στόν ἑορτάζοντα Ἐνοριακό Ναό τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου, στόν Πλατανίτη τῆς Ναυπάκτου. Μέ τόν Σεβασμιώτατο συλλειτούργησαν οἱ Ἱερεῖς: π. Θωμᾶς Βαμβίνης, Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος, Ἀρχιμ. π. Πολύκαρπος Θεοφάνης, ἱεροκήρυξ, ὁ ἐφημέριος τοῦ Ναοῦ π. Κωνσταντίνος Βακάλογου καί ὁ Διάκονος π. Παΐσιος Παρασκευᾶς. Στό κήρυγμά του, ἀφοῦ τήν προηγούμενη ἡμέρα, λόγω τῆς ἑορτῆς τῶν ἁγίων Ἀρχιστρατήγων Μιχαήλ καί Γαβριήλ καί ὅλων τῶν ἐπουρανίων Δυνάμεων ἀναφέρθηκε στό σύγγραμμα τοῦ ἁγίου Διονυσίου τοῦ Ἀρεοπαγίτου «Περί Οὐρανίου Ἱεραρχίας», στήν θεία Λειτουργία τῆς ἑορτῆς τοῦ ἁγίου Νεκταρίου ἀναφέρθηκε στό σύγγραμμα τοῦ ἁγίου Διονυσίου «Περί Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας». Ὁ Θεός εἶναι μέγα Φῶς καί στέλνει τίς ἀκτίνες Του σέ ὅλη τήν κτίση. Ἔτσι ἡ Χάρη τοῦ Θεοῦ διά τῆς Οὐρανίου Ἱεραρχίας φθάνει στήν Ἐκκλησιαστική Ἱεραρχία καί μετέχεται ἀναλόγως ὡς κάθαρση, φωτισμός, τελείωση. Ἡ Ἐκκλησιαστική Ἱεραρχία ἀπεικονίζει τήν Οὐράνια Ἱεραρχία. Ὁ ἅγιος Διονύσιος ἀναλύει ὅτι στήν Ἐκκλησιαστική Ἱεραρχία ὑπάρχουν:
- Οἱ τελετές, πού εἶναι τά Μυστήρια, ἤτοι τό Βάπτισμα, ἡ Σύναξη (θεία Εὐχαριστία) καί τό Μύρον, τά ὁποῖα Μυστήρια ἀνοίγουν στόν ἄνθρωπο τρεῖς φάσεις ἀνόδου πρός τόν Θεό διά τῆς καθάρσεως, τοῦ φωτισμοῦ καί τῆς τελειώσεως.
- Οἱ τελοῦντες τά Μυστήρια, πού εἶναι οἱ βαθμοί τῆς Ἱερωσύνης, ἤτοι οἱ λειτουργοί τῶν Μυστηρίων, οἱ Διάκονοι, οἱ Ἱερεῖς, οἱ Ἱεράρχες πού εἶναι ἀνάλογα μέ τήν μέθεξη τῆς ἐνεργείας τοῦ Θεοῦ.
- Οἱ τελούμενοι, πού εἶναι οἱ καθαιρόμενοι, ὁ πιστός λαός τοῦ Θεοῦ.
Στήν συνέχεια ἀνέλυσε ὅτι ὁ ἅγιος Νεκτάριος πέρασε ἀπό ὅλες αὐτές τίς βαθμίδες τῆς πνευματικῆς καί ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς. Ἦταν εὐλογημένος λαϊκός μέ πνευματικές ἀναζητήσεις, ζηλωτής μοναχός, θεούμενος Ἱεράρχης τοῦ Χριστοῦ καί διερχόμενος ὅλα τά στάδια τῆς πνευματικῆς ζωῆς διά τῆς καθάρσεως, τοῦ φωτισμοῦ καί τῆς τελειώσεως, ἔζησε τήν Ἐκκλησιαστική Ἱεραρχία τοῦ ἁγίου Διονυσίου. Ἔτσι πρέπει νά βλέπουμε τήν ζωή τοῦ ἁγίου Νεκταρίου. Κατέληξε ὅτι τιμοῦμε τόν ἅγιο Νεκτάριο γιά τήν θεοποιό πορεία του, τά δέ θαύματα πού γίνονται μέ τίς πρεσβεῖες του, εἶναι ἐπιβεβαίωση τῆς θεοφιλοῦς ζωῆς του. Νά σημειωθῆ ὅτι ὁ Σεβασμιώτατος, εἰδικά γιά τήν ἡμέρα αὐτή, φόρεσε τό ἐπιγονάτιο τοῦ ἁγίου Νεκταρίου, τό ὁποῖο ἀπεικονίζεται καί στίς φωτογραφίες τοῦ Ἁγίου, καί οἱ παρευρισκόμενοι εἶχαν τήν εὐλογία νά τό ἀσπαστοῦν.
Θεῖο κήρυγμα - Ἀπόλυσις
20 ἔτη στήν Ἱερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς Ναυπακτίας.
Τήν Κυριακή 10 Νοεμβρίου, ἑορτή τοῦ ἁγίου Ἀρσενίου τοῦ Καππαδόκου, ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος λειτούργησε στήν μεταβυζαντινή Ἱερά Μονή Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς τῆς Ναυπακτίας μέ ἀφορμή τά 20 χρόνια ἀπό τῆς ἐγκαθιδρύσεως τῆς Ἀδελφότητας ὑπό τήν καθοδήγηση τῆς Γερόντισσας στό ἱστορικό αὐτό Μοναστήρι τῆς Ναυπακτίας. Μέ τόν Σεβασμιώτατο συλλειτούργησαν οἱ Ἱερεῖς, π. Θωμᾶς Βαμβίνης, Γενικός Ἀρχιερατικός Ἐπίτροπος, π. Γεώργιος Γεωργᾶτος καί ὁ Διάκονος π. Παΐσιος Παρασκευᾶς.
Ὁ Σεβασμιώτατος στό κήρυγμά του ἀναφέρθηκε στόν ἅγιο Ἀρσένιο τόν Καππαδόκη, τόν ἅγιο Ἱερομόναχο, ὁ ὁποῖος βάπτισε τόν ἅγιο Παΐσιο μόλις γεννήθηκε καί ἀκολούθησε τό ποίμνιό του ἀπό τά Φάρασα τῆς Καππαδοκίας στήν Ἑλλάδα, τό 1924, μέ τήν συνθήκη ἀνταλλαγῆς πληθυσμῶν μεταξύ Ἑλλάδος καί Τουρκίας. Ὁ ἅγιος Ἀρσένιος ἔγινε γνωστός ἀπό τόν «Βίο καί τήν πολιτεία του» πού συνέγραψε ὁ ἅγιος Παΐσιος, ὁ Ἁγιορείτης. Ἕνας ἅγιος βιογράφησε ἕναν ἄλλον ἅγιο. Μέ τήν εὐκαιρία ἔκανε μιά ἀνάλυση γιά τό ἔργο τοῦ μοναχοῦ. Ὁ ἅγιος Διονύσιος ὁ Ἀρεοπαγίτης στό ἔργο του «Περί Ἐκκλησιαστικῆς Ἱεραρχίας» γράφει ὅτι ἡ ὑψηλότερη τάξη τῶν ἁγιαζομένων πιστῶν εἶναι «ἡ τῶν ἱερῶν μοναχῶν διακόσμησις», ἀφοῦ ὁ μοναχός πέρασε τήν κάθαρση, ἔφθασε στήν θεωρία. Ὁ μοναχός διδάσκεται μέ τίς «ἔνθεες ἐλλάμψεις» καί ἀνυψώνεται ἀπό «τήν ἱερά ἐπιστήμη» στήν «τῶν τελειωτάτων τελείωσιν». Ἐπίσης, γράφει ὅτι ἄλλοι τούς ὀνομάζουν «μοναχούς» «γιά τήν ἀμέριστη ζωή», πού τούς ἑνοποιεῖ σέ μιά «θεοειδῆ μονάδα» καί γίνονται ἁπλοί καί ἑνιαῖοι, χωρίς διασπάσεις, καί ἄλλοι τούς ὀνομάζουν «θεραπευτές» γιά τήν καθαρή ὑπηρεσία πού προσφέρουν στόν Θεό καί γιά τήν θεραπεία πού προσφέρουν στούς ἀνθρώπους μέ τήν προσευχή τους. Ὑπενθύμισε ὅτι τήν ἐποχή τοῦ ἁγίου Διονυσίου ὑπῆρχε στήν Αἴγυπτο, στήν Μαρεώτιδα, ὅπως μᾶς πληροφορεῖ ὁ Ἰουδαῖος Φίλων Ἀλεξανδρεύς (20 π.Χ. - 50 μ.Χ.), μιά ὁμάδα φιλοσόφων πού ζοῦσαν ὀργανωμένοι σέ μοναστικό τρόπο καί ὀνoμάζονταν «θεραπευτές».
Στό τέλος, ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τήν μοναχική Ἀδελφότητα τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς, μέ ἡγουμένη τήν Εἰρήνη μοναχή, πού αὐτήν τήν ἡμέρα (10 Νοεμβρίου) συμπληρώνουν 20 ἔτη (2004 - 2024) ἀπό τότε πού ἐγκαταστάθηκαν στήν Ἱερά Μονή καί ἀγωνίζονται νά ζήσουν κατά Θεόν καί νά γίνουν θεραπευτές τοῦ Θεοῦ καί τοῦ λαοῦ. Ἐξέφρασε δέ τήν εὐγνωμοσύνη του γιά τήν προσφορά τοῦ ἀληθινοῦ μοναχισμοῦ στήν περιοχή μας, μαζί μέ τήν Ἱερά Μονή τῆς Ἀμπελακιώτισσας καί τό Ἡσυχαστήριο τῆς Παναγίας τῆς Γοργοεπηκόου σέ ἀντίθεση μέ τόν ἀντιεκκλησιαστικό-ἄρρωστο μοναχισμό. Πρό τοῦ «Δι' εὐχῶν» τελέσθηκε Τρισάγιο πρός τιμήν τοῦ μακαριστοῦ ἀρχιμ. π. Ἐπιφανίου Θεοδωροπούλου, μέ τήν συμπλήρωση 35 χρόνων ἀπό τῆς κοιμήσεώς του. Μετά τό πέρας τῆς θείας Λειτουργίας οἱ ἀδελφές τῆς Μονῆς προσέφεραν πλούσιο πρωϊνό κέρασμα στόν Σεβασμιώτατο καί τούς πολλούς προσκυνητές, στό Ἀρχονταρίκι τῆς Μονῆς καί στόν αὔλειο χῶρο.
Θεῖο κήρυγμα - Φωτογραφίες
Ἱερατική Σύναξη Νοεμβρίου 2024
Τήν Τρίτη, 12 Νοεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε ἡ καθιερωμένη μηνιαία Ἱερατική Σύναξη τῶν Κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου, στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Ὁ Σεβασμιώτατος ὡς κεντρικό θέμα τῆς Συνάξεως συνέχισε νά ἀναλύη τίς Ἐγκυκλίους πού ἀπέστελνε ὁ ἅγιος Καλλίνικος στούς Κληρικούς τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἐδέσσης, Πέλλης καί Ἀλμωπίας καί στά Ἐκκλησιαστικά Συμβούλια τῶν Ἱερῶν Ναῶν. Στήν Σύναξη αὐτή ἀνέλυσε τήν ἑνότητα τῶν Ἐγκυκλίων πού ἀναφέρονται στίς «Σχέσεις τῶν Κληρικῶν-Ἱερέων καί Διακόνων μέ τούς Χριστιανούς καί τά Γραφεῖα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως». Στήν ἀρχή ἀνέπτυξε ὅτι ἡ Ἐκκλησία διά τῶν Πατέρων στίς Τοπικές καί Οἰκουμενικές Συνόδους καθόρισε τόν τρόπο λειτουργίας τοῦ Συνοδικοῦ συστήματος τῆς Ἐκκλησίας. Ἔπειτα ἀνέπτυξε τίς ἀπόψεις τοῦ ἁγίου Καλλινίκου γιά τήν θυσιαστική ἀγάπη πού πρέπει νά ἐμπνέη τούς Κληρικούς, ὅλων τῶν βαθμίδων, καί ὅτι πρέπει νά ἐνδιαφέρονται γιά τό Χριστεπώνυμο ποίμνιο τῶν Ἐνοριῶν τους μέ ἀγάπη.
Συνέπεια ὅλης αὐτῆς τῆς θυσιαστικῆς ἀγάπης εἶναι τά πρακτικά ζητήματα πού ἀφοροῦν τίς Ἐνοριακές-Ἐφημεριακές κατοικίες, τόν τρόπο μέ τόν ὁποῖο λαμβάνουν τίς «ἄδειές» τους, τίς ἐπιθυμίες μεταθέσεώς τους σέ ἄλλες Ἐνορίες, τίς «παρ' Ἐνορίαν» πράξεις, τήν νηστεία κατά τίς περιόδους τῶν μεγάλων Ἑορτῶν, ἀλλά καί τήν Τετάρτη καί Παρασκευή, πού καθόρισε ἡ Ἐκκλησία, ἀλλά καί τόν τρόπο ἐπικοινωνίας τῶν Κληρικῶν μέ τόν Μητροπολίτη καί τά Γραφεῖα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Σέ ὅλα αὐτά φάνηκε ἡ ἀγάπη πού εἶχε ὁ ἅγιος Καλλίνικος γιά τήν Ἐκκλησία, τούς Κληρικούς καί τόν λαό, ἡ μεγάλη διοικητική καί ποιμαντική πείρα πού διέθετε, τό ἀκριβοδίκαιο τῶν ἀποφάσεών του καί ἡ εὐρύτητα τῆς σκέψεώς του. Αὐτά δείχνουν τήν ἁγιότητά του, τά ἡγετικά του χαρίσματα καί τήν εὐφυΐα του. Ὁ ἅγιος Καλλίνικος θεωροῦσε τούς Κληρικούς του συνεργάτες του καί ἡ σχέση του μαζί τους βασιζόταν στούς Ἱερούς Κανόνες, ἀλλά καί στό πνεῦμα τῆς καλῆς συνεργασίας μέσα στό πνεῦμα τῆς οἰκονομίας. Ἦταν στοργικός Πατέρας πού ἐνδιαφερόταν γιά τίς λεπτομέρειες τῆς ζωῆς τῶν Κληρικῶν του καί τῶν οἰκογενειῶν τους, ἦταν δίκαιος Διοικητής καί Ἐπίσκοπος μέ αἴσθηση τῆς ἀποστολῆς του. Τό σημαντικό εἶναι ὅτι, ὅσα ἔλεγε στούς Κληρικούς του, τά ἐφήρμοζε πρῶτα ὁ ἴδιος στήν ζωή του, ἀφοῦ ἀναλυόταν μέρα καί νύκτα στήν διακονία του, κατά τά πατερικά πρότυπα.
Οἱ Ἱερεῖς πού παρέστησαν στήν Ἱερατική Σύναξη ἦλθαν ἀπό τήν πόλη τῆς Ναυπάκτου καί πέριξ αὐτῆς, ἀλλά καί ἀπό τά χωριά τῆς Ὀρεινῆς Ναυπακτίας καί τοῦ Ἁγίου Βλασίου πού ἀπέχουν 2 καί 3 ὧρες ἀπό τήν Ναύπακτο μέ δύσκολες καιρικές συνθῆκες, πράγμα πού χαροποίησε τόν Σεβασμιώτατο. Στίς ἑπόμενες Συνάξεις θά ἀναλυθοῦν ἄλλες ἑνότητες τῶν Ἐγκυκλίων τοῦ ἁγίου Καλλινίκου, γιατί στίς ἡμέρες μας χρειαζόμαστε ἀποστολικά καί πατερικά πρότυπα ἁγίων Ἐπισκόπων.
Ὁμιλία γιὰ τὴν ἄνοια, Ναύπακτος, Καρέλλειος-Μονάδα ALZHEIMER Φιλανθρωπικοῦ Ὀργανισμοῦ «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν
Δωρεὰν τὲστ μνήμης καὶ ἐνημερωτικὴ ὁμιλία γιὰ τὴν ἄνοια στὴν Ναύπακτο, Καρέλλειος-Μονάδα ALZHEIMER Φιλανθρωπικοῦ Ὀργανισμοῦ «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, τὴν Ἱερὰ Μητρόπολη Ναυπάκτου & Ἁγίου Βλασίου καὶ τὴν ἑταιρεία ΜΕΓΑ
Τήν Παρασκευή, 29η Νοεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί ἁγίου Βλασίου, στήν Ναύπακτο, μιά δράση ἀπό μέλη τοῦ ἐπιστημονικοῦ προσωπικοῦ τοῦ «Καρέλλειου – Πρότυπου Κέντρου Alzheimer» τοῦ Φιλανθρωπικοῦ Ὀργανισμοῦ τῆς Ἱερᾶς Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν «ΑΠΟΣΤΟΛΗ». Ἡ δράση αὐτή πραγματοποιήθηκε μέσα στό πλαίσιο τῆς ἐκστρατείας ἐνημέρωσης καί εὐαισθητοποίησης γιά τό Alzheimer, ἡ ὁποία ὑλοποιεῖται ἀπό τόν Φιλανθρωπικό Ὀργανισμό «ΑΠΟΣΤΟΛΗ» μέ τήν εὐλογία καί τήν προτροπή τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν κ. Ἱερωνύμου. Οἱ δράσεις αὐτές γίνονται σέ ἀκριτικές περιοχές καί μεγάλες πόλεις τῆς Ἑλλάδος, σέ συνεργασία μέ τίς κατά τόπους Ἱερές Μητροπόλεις. Στήν Ναύπακτο τό πρόγραμμα τῆς ἐν λόγω δράσης περιελάμβανε:
Σύντομη ὁμιλία τῆς κ. Αἰκατερίνης Εὐθυμιοπούλου, Διευθύντριας τῆς Μονάδας Alzheimer, μέ θέμα:
«Παρουσίαση τοῦ Καρέλλειου – Πρότυπου Κέντρου Alzheimer καί τῶν δράσεων του»,
καί κατόπιν ὁμιλία τοῦ κ. Γεωργίου Παππᾶ, Νευροψυχολόγου, μέ θέμα:
«Λειτουργία τῆς μνήμης, ἄνοια καί πρόληψη».
Τούς ὁμιλητές καί ὅλη τήν δράση προλόγισε ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος εὐχαρίστησε τόν Μακαριώτατο Ἀρχιεπίσκοπο Ἀθηνῶν κ. Ἱερώνυμο, ὁ ὁποῖος ὡς εὐαίσθητος στόν ἀνθρώπινο πόνο, ἀναπτύσσει σημαντικές δράσεις, μέ ἐξειδικευμένα στελέχη, γιά τήν ἀνακούφισή του. Ἀναφέρθηκε ἐπίσης στήν νόσο Alzheimer, πού εἶναι μιά ἐκφυλιστική νόσος τοῦ ἱστοῦ τοῦ ἐγκεφάλου, συνέπεια τῆς φθορᾶς καί τῆς θνητότητας, ἀλλά καί ἄλλων ἐξωτερικῶν παραγόντων. Τόνισε ἐπίσης ὅτι αὐξάνοντας τό προσδόκιμο τῆς ζωῆς εἶναι συχνότερη ἡ ἐμφάνιση τῆς νόσου, ἡ ὁποία ἐκτός ἀπό τούς ἴδιους τούς ἀσθενεῖς ταλαιπωρεῖ καί τό ἄμεσο οἰκογενειακό τους περιβάλλον, τό ὁποῖο χρειάζεται ἰδιαίτερη στήριξη. Στήν ὁμιλία του ὁ κ. Γ. Παππᾶς, μέ κατά τό δυνατόν ἁπλό τρόπο, ἔδωσε πολλά στοιχεῖα γιά τήν ἄνοια καί εἰδικότερα τήν νόσο Alzheimer. Ἀνέφερε ποιά συμπτώματα πρέπει νά μᾶς βάλουν σέ ἀνησυχία καί νά ζητήσουμε τήν βοήθεια εἰδικοῦ, ποιά δέν πρέπει νά μᾶς ἀνησυχήσουν καί ποιοί εἶναι οἱ ἐπιβαρυντικοί παράγοντες, τούς ὁποίους πρέπει νά τούς ἀποφεύγουμε. Πολλοί Ναυπάκτιοι παρακολούθησαν τίς ἐνημερώσεις καί ἀρκετοί κατόπιν (ἀπό τίς 11π.μ. ἕως τίς 3μ.μ.), θέλησαν νά ἐλέγξουν τήν μνήμη τους, μέ εἰδικά τέστ, στά ὁποῖα ὑποβλήθηκαν δωρεάν ἀπό τήν ὁμάδα τοῦ Καρέλλειου – Πρότυπου Κέντρου Alzheimer. Συνολικά ἐλέγχθηκαν μέ τά τέστ μνήμης 75 ἄτομα.
Φωτογραφίες
Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο γιά τόν Ἅγιο Ἀνδρέα στήν Πάτρα
Μέ ἱερά κατάνυξη, ἡ πόλη τῶν Πατρῶν ἑόρτασε τόν Ἃγιο Ἀνδρέα, ὁ ὁποῖος ἒφθασε στήν Πάτρα μετά ἀπό τήν μεγάλη Ἀποστολική περιοδεία, ἀνά τόν τότε γνωστό κόσμο, ἐδίδαξε καί ἐπεσφράγισε μέ τήν μαρτυρική ἐπί χιαστοῦ Σταυροῦ θυσία του, αὐτή τήν διδασκαλία, τήν μαρτυρία καί ὁμολογία. Στόν Ὂρθρο τῆς Ἑορτῆς, στόν περικαλλῆ Ναό τοῦ Ἀποστόλου Ἀνδρέου, ἐχοροστάτησε ὁ Μητροπολίτης Σερρῶν καί Νιγρίτης κ. Θεολόγος, ἐνῶ τῆς πολυαρχιερατικῆς Θείας Λειτουργίας προέστη καί ἐκήρυξε τόν θεῖο λόγο ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος τυγχάνει καί Ἀντιπρόεδρος τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος,.
Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου Ἱερόθεος στό κήρυγμά του, ὡς ἐκπρόσωπος τοῦ Μακαριωτάτου Ἀρχιεπισκόπου Ἀθηνῶν καί πάσης Ἑλλάδος κ. Ἱερωνύμου, Προέδρου τῆς Ἱερᾶς Συνόδου καί τῶν Σεβασμιωτάτων Μελῶν αὐτῆς, μετέφερε τίς εὐχές τους στόν Μητροπολίτη Πατρῶν κ. Χρυσόστομο, σέ ὅλο τό πλήρωμα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Πατρῶν καί τούς ἄρχοντες ὅλης τῆς Περιφέρειας. Εἰδικά γιά τόν Μητροπολίτη Πατρῶν κ. Χρυσόστομο εἶπε ὅτι ὄλοι γνωρίζουν καί ἐκτιμοῦν τά χαρίσματα πού τόν περικοσμοῦν, φυσικά, διοικητικά καί ἐκκλησιαστικά, καθώς ἐπίσης ὅτι ποιμαίνει τήν Ἱερά Μητρόπολη μέ εὐπρέπεια, ἱεροπρέπεια, σύνεση, νηφαλιότητα, διάκριση, ἱεραποστολικό ζῆλο, ἀγάπη πρός τόν Θεό καί τούς ἀνθρώπους. Ἔπειτα ἀνέλυσε τόν λόγο τοῦ ἁγίου Ἀνδρέα τοῦ Πρωτοκλήτου, τοῦ πολιούχου καί προστάτου τῆς πόλεως Πατρῶν, ὅταν τοῦ ἀνακοινώθηκε τό μαρτύριο διά τοῦ Σταυροῦ: «Ὦ Σταυρέ, τόν ὁποῖον πάλαι ἐπόθουν, ἰδού τώρα ὅπου ἀπολαμβάνω τήν τελείωσιν τοῦ πόθου μου». Ἀνέλυσε ὅτι ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ, τόν ὁποῖο ποθοῦσε ὁ ἅγιος Ἀνδρέας, δέν εἶναι ξύλον καταισχύνης, ἀλλά ξύλον θριάμβου καί νίκης ἐναντίον τοῦ θανάτου, τοῦ διαβόλου καί τῆς ἁμαρτίας καί συνδέεται ἀναπόσπαστα μέ τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ καί τήν αἰώνια ζωή. Μιά θεολογία πού διασπᾶ τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ ἀπό τό μυστήριο τῆς δόξας εἶναι «ψευδομόρφωση» στήν ὀρθόδοξη θεολογία. Κατά τόν ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό, ὁ Σταυρός τοῦ Χριστοῦ εἶναι «ἁμαρτίας ἀναίρεση, φυτόν ἀναστάσεως, ξύλο ζωῆς αἰωνίου». Τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἡ βάση ὅλων τῶν Μυστηρίων καί τῆς ἀσκητικῆς ζωῆς. Κατέληξε ὅτι αὐτό τό μυστήριο τοῦ Σταυροῦ καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ, τό ὁποῖο βίωσαν ὅλοι οἱ ἅγιοι, καί ὁ ἅγιος Ἀνδρέας, νά ἐμπνέη ὅλους, τούς σταυρωμένους καί σταυρωτές, γιά τήν εἰρήνη τοῦ κόσμου καί τῶν καρδιῶν μας».
Μετά τήν Θεία Λειτουργία, ἐτελέσθη ἡ καθιερωμένη Δοξολογία, προεξάρχοντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ.κ. Χρυσοστόμου.
- Προβολές: 59