Skip to main content

Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα - Τοποτηρητεία Νοεμβρίου 2022

Τοποτηρητεία Νοεμβρίου 2022

 

Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου στὸ Ἀγρίνιο

Τὴν τελευταία του Θεία Λειτουργία ὡς Τοποτηρητής τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας τέλεσε σήμερα, Κυριακή 6 Νοεμβρίου 2022 ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος. Χοροστάτησε στὴν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καὶ προεξῆρχε τῆς Θείας Λειτουργίας στὸν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Ζωοδόχου Πηγῆς Ἀγρινίου. Πρὶν τὴν ἀπόλυση εὐλόγησε τὴν ἀρτοκλασία ποὺ προσέφερε ὁ Σύλλογος Πολυτέκνων Ἀγρινίου καὶ Περιχώρων καὶ εὐχήθηκε ὑπέρ ὑγείας τοῦ Προέδρου καὶ τῶν μελῶν τοῦ Συλλόγου. Στὴν Θεία Λειτουργία διαβάστηκε ἠ Ἐγκύκλιος γιὰ τὴν Ἐνθρόνιση τοῦ νέου Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας κ. Δαμασκηνοῦ τὴν ἐρχόμενη Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2022. Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, κατά τὴν σύντομη ὁμιλία του πρὶν τὴν ἀπόλυση τῆς Θείας Λειτουργίας, ἀναφέρθηκε στὴν σημερινή παρουσία του στὸ Ἀγρίνιο λέγοντας ὅτι εἶχε ὑποσχεθεῖ πρὶν ἀπό μῆνες νὰ λειτουργήσει σήμερα γιὰ τοὺς πολύτεκνους. Ἐξέφρασε τὴ χαρά του γιατί ἔκανε τὴν τελευταία του Θεία Λειτουργία ὡς Τοποτηρητής στὴν πόλη τοῦ Ἀγρινίου καὶ σὲ αὐτόν τὸν Ἱερό Ναό καὶ μάλιστα γιὰ νὰ προσευχηθοῦμε ὅλοι γιὰ τὶς πολύτεκνες οἰκογένειες. Ὁ ἴδιος προέρχεται ἀπό πολύτεκνη οἰκογένεια καὶ μάλιστα ὁ πατέρας του εἶχε σωματικές ἀσθένειες ἀπό τὸν τραυματισμό του στὸν πόλεμο τοῦ 1940, ὁπότε καὶ γνωρίζει ἐκ τῶν ἔσω τὰ προβλήματα τῶν πολυτέκνων οἰκογενειῶν. Ἐπεσήμανε ὅτι πρέπει νὰ δοθεῖ προσοχή καὶ ἐνδιαφέρον στὴν οἰκογένεια καὶ μάλιστα τὴν πολύτεκνη. Ἡ καλή οἰκογένεια εἶναι τὸ πνευματικό ἀνοσολογικό σύστημα τῆς κοινωνίας μας. Τὰ πιὸ πολλά παραβατικά προβλήματα, σήμερα, προέρχονται ὅταν δὲν λειτουργεῖ καλά ἠ οἰκογένεια.

Ὁλοκλήρωσε τὴν ὁμιλία του μὲ εὐχαριστίες πρὸς τὸν κλῆρο, τοὺς ἄρχοντες καὶ τὸν λαό γιὰ τὴν καλή συνεργασία, τὸν σεβασμό καὶ τὴν ἀγάπη ποὺ ἔδειξαν ὅλοι στὸ πρόσωπό του αὐτούς τοὺς ἔντεκα σχεδόν μῆνες ποὺ διήρκεσε ἠ Τοποτηρητεία στὴν Ἱερά Μητρόπολη. Εὐχήθηκε ὅλοι νὰ ἔχουμε ὑγεία καὶ πνευματική πρόοδο καὶ μὲ τὸ καλό νὰ ὑποδεχθοῦμε τὸν νέο Ποιμενάρχη τὸν ὁποῖο πρέπει ὅλοι νὰ περιβάλλουν μὲ ἀγάπη, ἐμπιστοσύνη καὶ σεβασμό.

Στὴν Θεία Λειτουργία συμμετεῖχαν ὁ Δήμαρχος Ἀγρινίου κ. Γεώργιος Παπαναστασίου, ὁ Βουλευτής Αἰτωλοακαρνανίας κ. Κωνσταντῖνος Καραγκούνης, Ἀντιδήμαρχοι τοῦ Δήμου Ἀγρινίου, ὁ Πρόεδρος κ. Δημήτρης Ντάουλας καὶ τὰ μέλη τοῦ Διοικητικοῦ Συμβουλίου τοῦ Συλλόγου Πολυτέκνων καὶ Περιχώρων καὶ πλῆθος πιστῶν χριστιανῶν. Στὴ συνέχεια, ὁ Μητροπολίτης κ. Ἱερόθεος ἐπισκέφθηκε στὸ γραφεῖο του τὸν Δήμαρχο Ἀγρινίου, μὲ τὸν ὁποῖο συζήτησαν τὶς λεπτομέρειες γιὰ τὴν ὑποδοχή τοῦ νέου Μητροπολίτου στὸ Ἀγρίνιο.

Ὁμιλία στὴν ἀρτοκλασία

Φωτογραφίες

 

Σύσκεψη γιὰ τὴν Ἐνθρόνιση τοῦ Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας

Σύσκεψη γιὰ τὴν Ἐνθρόνιση τοῦ νέου Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας κ. Δαμασκηνοῦ συγκάλεσε τὴν Τετάρτη 9 Νοεμβρίου 2022 ὁ Σεβασμιώτατος Τοποτηρητής τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, Μητροπολίτης Ναυπάκτου  κ. Ἱερόθεος, στὰ Γραφεῖα τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στὴν Ἱερά Πόλη τοῦ Μεσολογγίου. Στὴν σύσκεψη συμμετεῖχαν ἡ Ἀντιπεριφερειάρχης Αἰτωλοακαρνανίας κ. Μαρία Σαλμᾶ, ὁ Δήμαρχος Μεσολογγίου κ. Κωνσταντῖνος Λῦρος, ἐκπρόσωποι τοῦ 2/39 Συντάγματος Εὐζώνων, τῆς Ἀστυνομικῆς Διευθύνσεως Αἰτωλίας, τῆς Τροχαίας καὶ συνεργάτες τῶν ἀνωτέρω φορέων.

Σύσκεψη γιὰ τὴν Ἐνθρόνιση τοῦ Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας

Νωρίτερα εἶχε ἰδιαίτερη συνάντηση μὲ τὸν Δήμαρχο τῆς Ἱερᾶς Πόλεως Μεσολογγίου, ὁ ὁποῖος τοῦ προσέφερε πίνακα ζωγραφικῆς μὲ ἕνα τοπίο ἀπὸ τὴν Λιμνοθάλασσα εἰς ἀνάμνηση τῆς ἐντεκάμηνης Τοποτηρητείας του. Ὑπενθυμίζεται ὅτι ἡ Ὑποδοχή καὶ ἡ Ἐνθρόνιση τοῦ Σεβασμιωτάτου θὰ πραγματοποιηθοῦν στὴν Ἱερά Πόλη Μεσολογγίου, τὴν Παρασκευή 11 Νοεμβρίου καὶ στὸ Ἀγρίνιο τὸ Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2022, σύμφωνα μὲ τὸ πρόγραμμα ποὺ ἔχει ἀνακοινωθεῖ.

 

 Σύσκεψη στὸ Ἀγρίνιο γιὰ τὴν Ἐνθρόνιση τοῦ Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας

Σύσκεψη στὸ Ἀγρίνιο γιὰ τὴν Ἐνθρόνιση τοῦ Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας

Τὸν Δήμαρχο Ἀγρινίου κ. Γεώργιο Παπαναστασίου ἐπισκέφθηκε τὴν Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 2022 ὁ Τοποτηρητής τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας, Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος στὴν αἴθουσα συνεδριάσεων τοῦ Δημοτικοῦ Συμβουλίου Ἀγρινίου. Συμμετεῖχε σὲ σύσκεψη γιὰ τὴν προετοιμασία τῆς Ὑποδοχῆς τοῦ νέου Μητροπολίτου Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας κ. Δαμασκηνοῦ στὸ Ἀγρίνιο, ποὺ θὰ γίνει τὸ Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2022. Συμμετεῖχαν ἐπίσης ὁ Ἀστυνομικός Διευθυντής Ἀκαρνανίας κ. Δ. Γαλαζούλας μὲ τοὺς συνεργάτες του, Ἀντιδήμαρχοι, ὁ Γενικός Γραμματέας τοῦ Δήμου καὶ οἱ συνεργάτες τους. Ὁ κ. Δήμαρχος εὐχαρίστησε τὸν Μητροπολίτη Ναυπάκτου γιὰ τὴν ἄριστη συνεργασία ποὺ ὑπῆρχε τοὺς ἔνδεκα μῆνες τῆς Τοποτηρητείας μεταξύ Μητροπόλεως καὶ Δήμου καὶ διερμήνευσε τὰ αἰσθήματα ἀγάπης καὶ σεβασμοῦ ποὺ τρέφουν οἱ Ἀγρινιῶτες στὸ πρόσωπό του. Τόνισε ότι η συνεργασία τους δεν σταματά καθώς ο πρώην Δήμος Παρακαμπυλίων, που εκκλησιαστικά ανήκει στην Μητρόπολη Ναυπάκτου, διοικητικά ανήκει στον Δήμο Αγρινίου και δήλωσε ότι κάθε φορά που επικοινωνεί με τον Μητροπολίτη Ναυπάκτου χαίρεται ιδιαίτερα και χαίρεται που θα συνεχίσει αυτή η επικοινωνία και η συνεργασία. Σε ανάμνηση δε της περιόδου της Τοποτηρητείας, του προσέφερε ένα Λεύκωμα για το Αγρίνιο και ένα αναμνηστικό του Δήμου. Ὁ Σεβασμιώτατος, μὲ τὴ σειρά του, ἐξέφρασε τὴ χαρά του καὶ τὶς εὐχαριστίες του γιὰ ὅλη αὐτή τὴ περίοδο, θυμήθηκε περιστατικά ἀπό τὴν ζωή του στὸ Ἀγρίνιο, ἀλλά καὶ τὶς ποιμαντικές του ἐπισκέψεις ὡς Τοποτηρητής καὶ δήλωσε ὅτι θὰ συνεχίσει ἡ καλή συνεργασία μεταξύ Μητροπόλεως Ναυπάκτου καὶ Δήμου Ἀγρινίου, λόγω τῆς Ἀρχιερατικῆς Περιφέρειας τοῦ Ἁγίου Βλασίου ποὺ ὑπάγεται στὸν Δῆμο Ἀγρινίου καὶ ἐνισχύθηκε περισσότερο αὐτή τὴν περίοδο. Ὁλοκληρώνοντας προσέφερε στὸ Δήμαρχο μιὰ εἰκόνα τοῦ ἁγίου Καλλινίκου τοῦ Αἰτωλοῦ ζωγραφισμένη σὲ πέτρα ἀπό τὸν Ἐδεσσαῖο ἁγιογράφο κ. Ἰωάννη Γερεμτζέ, καθώς καὶ τὸ τρίτομο ἔργο του γιὰ τὸν ἅγιο Καλλίνικο.

Δεῖτε φωτογραφίες 

Πανήγυρις Ἁγίου Νεκταρίου στόν Πλατανίτη Ναυπάκτου

Πανήγυρις Ἁγίου Νεκταρίου στόν Πλατανίτη Ναυπάκτου

Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στὴν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καὶ προεξῆρχε τῆς Θείας Λειτουργίας στήν Πανήγυρη τοῦ Ἁγίου Νεκταρίου, στόν Πλατανίτη Ναυπάκτου. Ἔλαβε ἀφορμή ἀπό τό ψαλμικό χωρίο, «Οἱ ἱερεῖς σου ἐνδύσονται δικαιοσύνην καί οἱ ὅσιοί σου ἀγαλλιάσονται» καί ἀνέπτυξε ὅτι αὐτό ἰσχύει γιά τόν ἅγιο Νεκτάριο, ὁ ὁποῖος ἦταν γεμάτος ἀπό τούς καρπούς τοῦ Ἁγίου Πνεύματος και οἱ ὅσιοι τοῦ Θεοῦ χαίρονταν γιά αὐτόν. Εἰδικότερα ἀνέφερε ὅτι ὁ Ἅγιος ἐπισκέφθηκε τό Ἅγιον Ὄρος τό καλοκαίρι τοῦ 1898, ὅπου παρέμεινε τρεῖς μῆνες, πῆγε σέ πολλά Μοναστήρια καί στήν ἔρημο τοῦ Ἁγίου Ὄρους, κυρίως συνδέθηκε πνευματικά μέ τόν ἅγιο Δανιήλ τόν Κατουνακιώτη, μέ τόν ὁποῖο ἀντήλλαξε ἐπιστολές. Μάλιστα τόν παρεκάλεσε νά συντάξη τόν Κανονισμό τῆς Ἱερᾶς Μονῆς τῆς Ἁγίας Τριάδος Αἰγίνης. Ὁ ἅγιος Δανιήλ τόν χαρακτήρισε «ἁγιώτατον, διάσημον, Ἀρχιερέα κομῶντα ταῖς ἀρεταῖς καί τοῖς παλαιοῖς τοῖς Ἁγίοις ἐφάμιλλον. Μέγαν Ἀρχιερέα, τῆς Ἐκκλησίας Πατέρα, διορατικώτατον πατέρα». Ἐπίσης, ὁ ἅγιος Νεκτάριος συνδεόταν πνευματικά μέ τόν ὅσιο Ἀρσένιο ἐκ Πάρου, τόν ἅγιο Σάββα τῆς Καλύμνου, τόν ἅγιο Ἱερώνυμο τόν Σιμωνοπετρίτη, τόν ἅγιο Ἀμφιλόχιο Μακρῆ. Ὁ ἴδιος άγαποῦσε τόν ἡσυχαστικό Μοναχισμό καί εἶχε ὡς φίλους του τούς ἁγίους. Ἔτσι, καί αὐτός ἦταν ἐνδεδυμένος μέ τήν Χάρη τοῦ Θεοῦ καί οἱ ὅσιοι τοῦ Θεοῦ εὐφραίνονταν μαζί του. Ἀνέφερε  καί τήν παροιμία τοῦ λαοῦ πού λέει, «πές μου τούς φίλους σου γιά νά δῶ ποιός εἶσαι» . Οἱ φίλοι τοῦ ἁγίου Νεκταρίου ἦταν οἱ ἅγιοι, πού ἀγαποῦσαν τήν ὀρθόδοξη θεολογία καί τόν ἱερό ἡσυχασμό. Αὐτό ἦταν καί ὁ ἅγιος Νεκτάριος. Ἱδιαίτερη ἦταν ἡ εὐλογία σήμερα καί τό ὅτι ὁ Σεβασμιώτατος ἱερούργησε φορώντας τό ἐπιγονάτιο τοῦ ἁγίου Νεκταρίου, τό ὁποῖο κατέχει ὡς πολύτιμο κειμήλιο.

Στήν πανήγυρη συμμετεῖχαν πολλοί πιστοί, ἀφοῦ ἡ ἐνορία αὐτή βρίσκεται σέ μιά ἀναπτυσσόμενη περιοχή, καί μάλιστα κτίζεται καί καινούργιος μεγαλοπρεπής Ναός τῆς Ζωοδόχου Πηγῆς πού σύντομα πρόκειται νά λειτουργήση. Κατά τήν ἀπόλυση εὐχήθηκε στόν νέο ἱερέα, π. Κωνσταντῖνο Βακάλογλου, καλή διακονία, καθώς γιά πρώτη φορά ἱερούργησε ὁ Σεβασμιώτατος στήν ἐνορία μετά τόν διορισμό τοῦ π. Κωνσταντίνου, καί προέτρεψε τούς πιστούς νά ἀγαπήσουν αὐτόν καί τήν ἐνορία καί νά τοῦ συμπαρασταθοῦν.

Θεῖο κήρυγμα

Ἀπόλυσις

Φωτογραφίες

Στόν ὅσιο Δαβίδ καί σέ Ἐλαιοτριβεῖο

Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, σήμερα Τρίτη 15 Νοεμβρίου 2022, μετέβη στό Μεσολόγγι, ὅπου παρέδωσε στόν νέο Μητροπολίτη κ. Δαμασκηνό τήν διοίκηση καί τήν διαχείρηση τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας. Ἐπιστρέφοντας στήν Ναύπακτο ἐπισκέφθηκε τόν ὅσιο Δαβίδ, στό κτήριο τοῦ ὁποίου στεγάζεται τό Ἐρευνητικό, Μορφωτικό καί Πολιτιστικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί στό ὁποῖο ὑπάρχει μιά σημαντική βιβλιοθήκη τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως. Στήν βιβλιοθήκη αὐτή ἀπό τό φετινό Καλοκαίρι ἔχει ξεκινήση ἡ ταξινόμηση καί καταλογράφηση τῶν βιβλίων της σέ ἠλεκτρονικά ἀρχεῖα καί ἐνημερώθηκε γιά τήν πρόοδο αὐτῆς τῆς σημαντικῆς ἐργασίας καί ἔδωσε εἰδικότερες κατευθύνσεις.  Κατόπιν ὁ Σεβασμιώτατος ἐπισκέφθηκε τό Ἐλαιοτριβεῖο τοῦ κ. Μίχου καί ξεναγήθηκε στούς χώρους του, ἐνημερώθηκε γιά τήν διαδικασία παρασκευῆς τοῦ ἐλαιολάδου καί εὐλόγησε τήν φετινή παραγωγή, τούς ἐλαιοπαραγωγούς, τούς ἐργαζομένους στό Ἐλαιοτριβεῖο καί τούς ἰδιοκτῆτες του. Κατά τόν μήνα Νοέμβριο ἡ συγκομιδή τῆς ἐλιᾶς ρυθμίζει τήν ζωή τῶν κατοίκων τῆς Ναυπακτίας.

Δεῖτε Φωτογραφίες

 

Πανήγυρη τῶν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν στήν Γαβρολίμνη

Πανήγυρη τῶν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν στήν Γαβρολίμνη

2022 316 24a

Ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στὴν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καὶ προεξῆρχε τῆς Θείας Λειτουργίας στήν Πανήγυρη τῶν Παμμεγίστων Ταξιαρχῶν Μιχαήλ καί Γαβριήλ, στήν Γαβρολίμνη Ναυπακτίας. Στό κήρυγμά του ἑρμήνευσε τήν φράση ἀπό τό πρῶτο ἄρθρο τοῦ Συμβόλου τῆς Πίστεως, ὅτι ὁ Πατήρ εἶναι ποιητής «ὁρατῶν τε πάντων καί ἀοράτων». Τά ἀόρατα εἶναι καί οἱ Ἄγγελοι. Ἀνέπτυξε τίς τρεῖς φάσεις τοῦ ἀνθρώπου σέ σχέση μέ τούς Ἀγγέλους.  Ἡ πρώτη φάση ἦταν, ὅταν ὁ ἄνθρωπος ἀμέσως μετά τήν δημιουργία ἦταν ἡ κορωνίδα ὅλης τῆς κτίσεως, πού ἕνωνε τό νοερό καί τό αἰσθητό, δηλαδή ἦταν ἀνώτερος ἀπό τούς Ἀγγέλους. Ἡ δεύτερη φάση ἦταν μέ τήν πτώση τοῦ ἀνθρώπου, πού σκοτίστηκε τό νοερό του, ὁ νοῦς του, καί ὁμοιώθηκε μέ «τά ἀνόητα κτήνη», ὁπότε ἔγινε κατώτερος τῶν Ἀγγέλων. Ἡ τρίτη φάση εἶναι μέ τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ, ὁ Ὁποῖος προσέλαβε τήν ἀνθρώπινη φύση καί τήν θέωσε, νίκησε τόν θάνατο καί ὁ ἄνθρωπος ὡς μέλος τοῦ Σώματος τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἀνώτερος ἀπό τούς Ἀγγέλους, γιατί κοινωνεῖ τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ, ἑνώνεται μέ τόν Χριστό, τό σῶμα του γίνεται ναός τοῦ Θεοῦ καί οἱ Κληρικοί τελοῦν τό Μυστήριο τῆς Θείας Εὐχαριστίας. Πρέπει νά καταλάβουμε τήν μεγάλη δωρεά πού μᾶς ἔδωσε ὁ Θεός, νά συμμετέχουμε ψυχοσωματικά στήν δόξα Του καί οἱ Ἄγγελοι μᾶς διακονοῦν στήν σωτηρία μας. Καί αὐτό τό γεγονός πρέπει νά μᾶς ἐμπνέη καί στήν καθημερινή, ἀλλά καί στήν πνευματική μας ζωή.

Στὴν πανηγυρική Θεία Λειτουργία συμμετεῖχαν πολλοί πιστοί. Ἡ σημερινή ἡμέρα γιά τούς κατοίκους τοῦ χωριοῦ ἀποτελεῖ μιά ἀνάπαυλα στήν συγκομιδή τοῦ ἐλαιοκάρπου τῆς κατάφυτης ἀπό ἐλαιόδενδρα περιοχῆς τους.

Θεῖο κήρυγμα

Ἀπόλυση

Φωτογραφίες

 

 Ἀπὸ τὴν ἀφροσύνη στὴν παραθεολογία

Τήν Κυριακὴ τοῦ ἄφρονος πλουσίου ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος χοροστάτησε στὴν ἀκολουθία τοῦ Ὄρθρου καὶ λειτούργησε  στόν  Ἱερό Ναό τῆς Ἁγίας Παρασκευῆς Ναυπάκτου. Στό κήρυγμα του μιλώντας γιά τήν παραβολή τοῦ ἄφρονος πλουσίου εἶπε ὅτι ἕνας ἀνώνυμος πλούσιος, τόν ὁποῖον ὁ Θεός ἀπεκάλεσε ἄφρονα πού σημαίνει ἀνόητον πλούσιον ὁ ὁποῖος, ὅπως γράφει ὁ ἱερός Θεοφύλακτος εἶχε «ἀπλήστους λογισμούς», εἶχε κτητική νοοτροπία καί ὄχι μετο­χι­κή. Λαμβάνοντας ἀφορμή ἀπό τήν λέξη «ἄφρων» ἔκανε ἀνάλυση τῶν διαφόρων ψυχικῶν καταστάσεων πού ἔχουν σχέση μέ τήν φρόνηση καί τήν μή φρόνηση. Εἶπε ὅτι τό «φρονεῖν» δηλώνει τό σκέπτομαι, δείχνει τήν φρόνηση, τήν σύ­νεση, τόν διακριτικό λογισμό. Συνδέεται μέ τό σωφρονεῖν. Τό «ὑπερφρονεῖν» δείχνει τήν ὑψηλοφροσύνη, τήν ἀλαζονεία. Ὁ Ἀπόστολος Παῦλος συνιστᾶ: «Μή ὑπερφρονεῖν, παρ’ ὅ δεῖ φρονεῖν, ἀλλά φρονεῖν εἰς τό σωφρονεῖν» (Ρωμ. ιβ΄, 3), δηλαδή  νά μή ὑπερβαίνη κανείς τό μέτρον τῆς φρονήσεως, οὔτε νά φθάνη στήν καταφρόνηση καί τήν  περι­φρόνηση. Τό «παραφρονεῖν» δηλώνει τήν διαταραχή τῆς σκέψεως καί τήν ἀλλοίωση τοῦ λόγου. Τό «σχιζοφρονεῖν» δείχνει τήν ψυχική διαταραχή, τήν ἀποδιορ­γά­νωση τῆς προσωπικότητος τοῦ ἀνθρώπου, πού ἐκφράζεται μέ τίς ψευδαι­σθήσεις.

Ὅταν τό ὑψηλοφρονεῖν καί τό παραφρονεῖν εἰσέρχεται στόν χῶρο τῆς θεολογίας, τότε καταλήγει στήν παραθεολογία καί στήν ἀθεΐα, σύμφωνα μέ τό χωρίον: «Εἶπεν ἄφρων ἐν τῇ καρδίᾳ αὐτοῦ οὐκ ἐστι Θεός», οὐκ ἐστι ἠθική, οὐκ ἔστι δικαιοσύνη. Καί ὅταν τό σχιζοφρενεῖν συνδέεται μέ τήν θρησκεία, τότε δημιουργοῦνται θρησκευτικά ψυχιατρικά φαινόμενα. Στήν ἐποχή μας πολλοί διακρίνονται ἀπό ἀφροσύνη, ὑπερφροσύνη, παραφροσύνη, σχιζοφρένεια καί παραθεο­λο­γία, γι’ αὐτό καί δέν μποροῦμε νά συνεννοηθοῦμε. Πρέπει νά γίνουμε «φρό­νιμοι ἐν Χριστῷ», πού γίνεται μέ τήν ταπείνωση, τήν ὀρθόδοξη θεολο­γία καί τήν ὀρθόδοξη ἀσκητική. Στό τέλος τῆς Θείας Λειτουργίας, ἀναφερόμενος στά σύγχρονα γεγονότα πού προκαλοῦν σκανδαλισμό, εἶπε ὅτι πρέπει ὅλοι νά μάθουμε ὅτι τά ἱδιαίτερα χαρίσματα πού ἔχουμε καί τό ἔργο πού ἐξασκοῦμε νά τό θέτουμε κάτω ἀπό τήν ἐπίβλεψη τῆς Ἐκκλησίας γιά νά ἔχουμε τήν εὐλογία τοῦ Θεοῦ, δηλαδή νά μή τό αὐτονομοῦμε. Ἔτσι θά προστατευόμαστε.

Θεῖο κήρυγμα

Φωτογραφίες

 

Λαμπρό Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο Ἁγίου Ἀνδρέου στήν Πάτρα

Λαμπρό Πολυαρχιερατικό Συλλείτουργο Ἁγίου Ἀνδρέου στήν Πάτρα

Τῆς Πολυαρχιερατικῆς πανηγυρικῆς Θείας Λειτουργίας προέστη ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος ἐκήρυξε τόν θεῖο λόγο. Δεῖτε: Ἡ δίψα τοῦ ἀνθρώπου γιά τήν ἀθάνατη ζωή  τόνισε ὃτι δοξάζουμε τόν Θεό ὁ Ὁποῖος πάλι μᾶς ἀξίωσε νά ἑορ­τά­σουμε τόν ἅγιο Ἀπόστολο Ἀνδρέα, τόν Πρωτόκλητο, σέ αὐτόν τόν μεγαλόπρεπο Ναό, ὅπου ὑπάρχουν τά ἱερά θη­σαυ­ρίσματα, ὁ τάφος του, μέλη τοῦ σώματός του, ἡ ἁγία κάρα του καί ὁ Σταυρός τοῦ Μαρ­τυρίου του, ὕστερα ἀπό πρό­σκληση τοῦ φιλό­θεου καί φιλάγιου Μητροπολίτου Πα­τρῶν κ. Χρυσο­στό­μου. Ἡ προσέλευση τοῦ λαοῦ μέ τά μυστικά αἰτήματά του δείχ­νει τήν δί­ψα τῆς ἀθα­νασίας. Ὁ Θεός εἶναι κατά φύσιν ἀθάνατος καί ὁ ἄνθρωπος κατά Χάριν ἀθάνατος, ποθεῖ τήν αἰώνια ζωή, εἶναι ἕνα θεοδιψασμένο ὄν. Αὐτό μᾶς δείχνει ὁ ἅγιος Ἀπό­στο­λος Ἀνδρέας.Ἡ δίψα τῆς ἀθανασίας φαίνεται ἀπό τήν ἐπιθυμία νά ζήση ὁ ἄνθρω­πος πολλά χρόνια, ἀπό τίς ἑορταστικές ἐκδηλώσεις, ἀπό τά ἔργα τέχνης, ἀπό τήν δη­μιουργία οἰκο­δομημάτων, ἀπό τήν συγγραφή βιβλίων.

Ὑπάρχουν τέσσερα εἴδη ἀθανασίας, ὅπως τό γράφει καί ὁ ἅγιος Σωφρόνιος ὁ Ἁγιορείτης, δηλαδή ἡ ὑλιστική ἀθανασία, ὅτι τά ἄτομα εἶναι ἀμετά­βλητα, ἡ ἱστορική ἀθανασία, κατά τήν ὁποία ὁ ἄνθρωπος ζεῖ στήν μνήμη τῶν γενεῶν στούς αἰῶνες, ἡ πανθεϊστική ἀθανασία, πού δέχεται ὅτι ὁ κόσμος προέρχεται ἀπό κάποια ἀπόλυτη πηγή καί πρέπει νά ἐπιστρέψει καί νά ἀφανισθῆ μέσα σέ αὐτήν, καί ἡ κατά Χριστόν ἀθα­νασία, ἡ αἰώνια ζωή ἐν Χριστῷ. Αὐτή ἡ κατά Χριστόν ἀθανασία ἔχει νόημα καί εἶναι ἀλη­θινή. Ζοῦμε σέ μιά κοινωνία πού τά πάντα μᾶς δημιουργοῦν ἀσφυξία, ἐπει­δή ποθοῦμε τήν αἰώνια ζωή, ἀλλά ἔχουμε τό θνητό καί παθητό σῶμα. Ὁ ὅσιος Ἰουστῖνος ὁ νέος (Πόποβιτς) λέγει ὅτι ὁ ἄνθρωπος χωρίς Χριστό «εἶναι ζευγμένος εἰς τόν ζυγόν τοῦ χρόνου καί τοῦ χώρου», αἰσθάνεται «μιά παράξενη φιλοξενία σέ αὐτόν τόν κόσμον» καί ζῆ ὡς «μελλοθάνατος χωρίς ἐλπίδα», εἶναι «σάν μιά πυγολαμπίδα μέσα στήν νύκτα» καί «ἡ ἐπίγεια ζωή του εἶναι μιά ἀδιάκοπη πάλη μέ τόν θάνατο». Οἱ ἅγιοι, ὅπως ὁ ἅγιος Ἀνδρέας, μᾶς δίδαξε ὅτι ὁ Χριστός ἀναστή­θηκε ἐκ νεκρῶν καί ζῆ στούς αἰῶνες. Αὐτός εἶναι ἡ αἰώνια ζωή καί μέ τόν Χριστό ἐν τῇ Ἐκκλη­σίᾳ μποροῦμε νά ἱκανοποιήσουμε τήν δίψα τῆς ἀθανασίας καί τῆς αἰώ­νιας ζωῆς. Ζώντας μέσα στήν Ἐκκλησία, ὅπως τό δείχνει ὁ ἅγιος Ἀπόστολος Ἀνδρέας, μποροῦμε νά μείνουμε στήν μνήμη τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά κυρίως στήν μνήμη τοῦ Θεοῦ καί τῆς Ἐκκλησίας...».

Συνελειτούργησαν οἱ Μητροπολίται, Σερρῶν καί Νιγρίτης κ. Θεολόγος, Ἠλείας καί Ὡλένης κ. Ἀθανάσιος, Ἱερισσοῦ, Ἁγίου Ὂρους καί Ἀρδαμερίου κ. Θεόκλητος, Κινσάσας κ. Θεοδόσιος, Καλαβρύτων καί Αἰγιαλείας κ. Ἱερώνυμος, Αἰτωλίας καί Ἀκαρνανίας κ. Δαμασκηνός, Γόρτυνος καί Μεγαλοπόλεως κ. Νικηφόρος, οἱ Ἐπίσκοποι, Τεγέας κ. Θεόκλητος καί Κερνίτσης κ. Χρύσανθος καί βεβαίως ὁ οἰκεῖος Ποιμενάρχης, Μητροπολίτης Πατρῶν κ.κ. Χρυσόστομος. Τήν Κυβέρνηση, ἐξεπροσώπησε ὁ Ὑφυπουργός Ἐξωτερικῶν, κ. Ἀνδρέας Κατσανιώτης. Συμμετεῖχαν ὃλες οἱ Πολιτικές, Στρατιωτικές Ἀρχές, καί τῶν Σωμάτων Ἀσφαλείας καί Ἐκπρόσωποι ὃλων τῶν Ἀρχῶν καί Φορέων.

Θεῖο κήρυγμα

Φωτογραφίες ἀπό τήν Romfea.gr

 

Ἐγκόλπιον Ἡμερολόγιον Ἱερᾶς Μητροπόλεως 2023

Ἐγκόλπιον Ἡμερολόγιον Ἱερᾶς Μητροπόλεως 2023Τό φετινό ἡμερολόγιο ἀφιερώθηκε στίς Ἐπισκοπές τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου, ἀφοῦ ὁ κατά καιρούς Μητροπολίτης Ναυπάκτου εἶχε πολλές Ἐπισκοπές καί ἀποτελοῦσαν μιά Ἐπαρχιακή Σύνοδο. Πρόκειται γιά μιά Μητρόπολη πού ἔφθανε μέχρι τήν σημερινή Χειμάρρα τῆς Ἀλβανίας.

Ἀπό τήν ἐκκλησιαστική ἱστορία γνωρίζουμε ὅτι ἡ Ἐκκλησία ὡς Σῶμα Χριστοῦ, πού ἄρχισε τήν ἡμέρα τῆς Πεντηκοστῆς, ἐπεκτάθηκε σέ ὅλο τόν κόσμο• οἱ Ἀπόστολοι χειροτόνησαν Ἐπισκόπους, οἱ ὁποῖοι ἐγκαθίσταντο σέ κάθε πόλη καί χειροτονοῦσαν Πρεσβυτέρους.

Ὅμως, μέ τήν πάροδο τοῦ χρόνου, χρειάσθηκε νά βρεθῆ ἕνα σύστημα διοικήσεως τῆς Ἐκκλησίας χάριν τῆς ἑνότητός της. Τό ἀρχαιότερο σύστημα διοικήσεως τῆς Ἐκκλησίας ἦταν τό Μητροπολιτικό σύστημα, σύμφωνα μέ τό ὁποῖο ὁ Ἐπίσκοπος μιᾶς κεντρικῆς πόλεως, πού ὀνομάσθηκε Μητροπολίτης, ἦταν ὁ Πρόεδρος τῆς Ἐπαρχιακῆς Συνόδου. Προήδρευε τῆς ἐπαρχιακῆς Συνόδου, τῶν ἄλλων δηλαδή Ἐπισκόπων τῆς Ἐπαρχίας. Μέ ἄλλα λόγια οἱ Ἐπίσκοποι μιᾶς Ἐπαρχίας μέ τόν Μητροπολίτη ἀποτελοῦσαν μιά Τοπική Ἐπαρχιακή Σύνοδο....

Ἀπό τό εἰσαγωγικό κείμενο τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου

Περιέχει καί προσευχητάριο, ἔχει 160 φύλλα καί τιμᾶται 2,5 εὐρώ. Τά ἔσοδα ἀπό τήν πώλησή του ἐνισχύουν τό ποιμαντικό ἔργο τῆς Μητροπόλεώς μας.

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

  • Προβολές: 959