Ὁμιλία Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου: «Τὸ μυστήριο τῆς Θεοεγκαταλείψεως» - Δημήτρια 2019
Ἱερὸς Ναὸς Ἁγίου Δημητρίου, δήμου Ἁγίου Δημητρίου Ἀττικῆς
Τὴν Τετάρτη, 9 Ὀκτωβρίου στὶς 7.00 τὸ ἀπόγευμα στὸν Ἱερὸ Ναό μας πραγματοποιήθηκε σύμφωνα μὲ τὸ πρόγραμμα ἡ καταπληκτική, θεολογικὴ ὁμιλία τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Ναυπάκτου κ. Ἱεροθέου μὲ θέμα: "Τὸ μυστήριο τῆς Θεοεγκαταλείψεως", τὴν ὁποία παρακολούθησε πλῆθος πιστῶν. Στὴν ἀρχὴ ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στὶς φράσεις, ὅτι πολλοὶ λένε ὅτι ὁ Θεὸς μὲ ἐγκατέλειψε, δὲν μὲ ἀγαπᾶ ὁ Θεός, εἶμαι μόνος. Μὲ ἀφορμὴ αὐτὰ τὰ λόγια ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέπτυξε τὸ θέμα του σὲ πέντε ἐπίπεδα.
1. Ὁ Θεὸς δὲν ἐγκαταλείπει ποτὲ τὸν ἄνθρωπο ποὺ τὸν δημιούργησε καὶ τὸν ἀγαπᾶ, αὐτὸ τὸ γράφει ὁ Μέγας Βασίλειος στὴν ἀναφορὰ στὴ Θεία Λειτουργία του.
2. Πῶς ἑρμηνεύετε αὐτὸ ποὺ εἶπε ὁ Χριστὸς στὸ Σταυρὸ «Θεέ μου Θεέ μου ἵνα τί μὲ ἐγκατέλειπες». Ποτὲ δὲν ἐγκαταλείπει ὁ πατὴρ τὸν υἱό του, οὔτε ἡ θεία φύση τὴν ἀνθρώπινη φύση στὸ Χριστό. Ὁ Ἅγιος Γρηγόριος ὁ Θεολόγος λέγει ὅτι ὁ Χριστὸς τυπώνει τὸ δικό μας λόγο, ὅτι ἐμεῖς ἐγκαταλείψαμε τὸν Θεό.
3. Οἱ πατέρες κάνουν λόγο γιὰ τὶς «σωτηριώδεις ἐγκατάλειψεις τοῦ Θεοῦ». Ὁ Ἅγιος Μάξιμος ὁ Ὁμολογητὴς κάνει λόγο γιὰ τέσσερις περιπτώσεις ἤτοι ἡ οἰκονομική, ὅτι ἔγινε ἡ λεγόμενη ἐγκατάλειψη τοῦ Χριστοῦ γιὰ νὰ δοθοῦν οἱ ἐγκαταλελειμμένοι, ἡ πρὸς δοκιμήν, ὅπως ἔγινε στὸν Ἰὼβ καὶ στὸν Ἰωσὴφ γιὰ νὰ φανοῦν οἱ ὠφέλειές της, ἡ πρὸς παίδευσιν πατρική, ὅπως ἔγινε στὸν Ἀπόστολο Παῦλο γιὰ νὰ φυλάξει τη χάρη μὲ τὴν ταπεινοφροσύνη, ἡ κατὰ Θεὸν ἀποστροφὴ ὅπως στοὺς Ἰουδαίους γιὰ νὰ ἐπιστρέψουν στὴν μετάνοια. Ὅλες αὐτὲς οἱ ἐγκαταλείψεις εἶναι σωτήριες.
4. Τὸ μυστήριο τῆς παιδείας τοῦ Θεοῦ κατὰ τὴ διδασκαλία τῶν Ἁγίων Πατέρων ἀπὸ ὅπου φαίνεται ὡς ἐγκατάλειψη τοῦ Θεοῦ, εἶναι ἡ μείωση τῆς Χάριτος ἢ ἡ ὑποστολή της στὸ δεύτερο βαθμὸ τῆς πνευματικῆς ζωῆς. Τὸ πρῶτο στάδιο εἶναι ἡ ἔλευση τῆς θείας Χάριτος, τὸ δεύτερο στάδιο εἶναι ἡ ὑποστολὴ τῆς θείας Χάριτος, γιὰ νὰ δοκιμαστεῖ ὁ ἄνθρωπος καὶ τὸ τρίτον εἶναι ἡ ἐκ νέου ἔλευση τῆς θείας Χάριτος. Ἔτσι τὸ δεύτερο στάδιο εἶναι πολὺ δημιουργικό, γιατί δοκιμάζεται ὁ ἄνθρωπος γιὰ νὰ φανεῖ κατὰ πόσον εἶναι ἕτοιμος νὰ δεχτεῖ περισσότερο τὴ χάρη. Ὁ πρῶτος βαθμὸς εἶναι δῶρο καὶ εὐλογία τοῦ Θεοῦ, ὁ δεύτερος βαθμὸς εἶναι ἡ οἰκειοποίηση τῆς χάριτος ἀπὸ τὸν ἄνθρωπο.
5. Ἡ περίπτωση τοῦ Ἁγίου Σιλουανοῦ, ἀνέλυσε τὸν λόγο τοῦ Θεοῦ στὸν Ἅγιο Σιλουανὸ «κρατᾶ τὸ νοῦ σου στὸν Ἅδη καὶ μὴ ἀπελπίζου», αὐτὸ ἔχει πολλὰ ἐπίπεδα ἑρμηνείας. Τὸ ἕνα ἐπίπεδο τὴν αὐτομεμψία, ὅτι πρέπει νὰ μὴ φοβόμαστε τὸν ἑαυτό μας. Τὸ δεύτερο ἐπίπεδο ὅτι, ὅταν ἔχουμε πειρασμοὺς νὰ σκεφτόμαστε ὅτι ἂν πεθάνουμε στὴν κατάσταση αὐτή, τότε θὰ πᾶμε στὸν Ἅδη, ὁπότε φυγαδεύεται ὁ πειρασμός. Καὶ τὸ τρίτο ἐπίπεδο εἶναι ἡ χαρισματικὴ κατάσταση ὅταν ἡ προχωρημένοι ἀσκητὲς ἔχουν τὴ δυνατότητα τῆς χάριτος νὰ βλέπουν τὰ βάσανα τῶν κολασμένων στὸν Ἅδη καὶ νὰ προσεύχονται γιὰ αὐτούς. Τὸ σημαντικὸ πάντως εἶναι νὰ μὴν ἀπελπιζόμαστε, νὰ μετανοοῦμε μὲ ἐλπίδα στὸ Θεό.
Ὁ Σεβασμιώτατος ὁλοκληρώνοντας τὴν ὁμιλία του εἶπε: "O Θεὸς εἶναι πατέρας μας καὶ ἡ Ἐκκλησία εἶναι μητέρα μας. Ἡ ἀπελπισία εἶναι ἡ μεγαλύτερη ἁμαρτία ὅπως λένε καὶ οἱ κανονικὲς διατάξεις «οὐκ ἔστιν ἁμαρτία νικῶσα τὴ φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ», δηλαδὴ δὲν ὑπάρχει καμία ἁμαρτία ποὺ νὰ νικᾶ τὴ φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ". Στὴ συνέχεια πραγματοποιήθηκε τὸ καθιερωμένο "Ἐνοριακὸ Ἀρχονταρίκι" στὸν ἰσόγειο χῶρο τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ, ὅπου οἱ ἀκροατὲς εἶχαν τὴν εὐκαιρία νὰ ὑποβάλλουν ποικίλα ἐρωτήματα στὸν Σεβασμιώτατο καὶ ἀντιστοίχως νὰ τοὺς δοθοῦν οἱ κατάλληλες ἀπαντήσεις.
Ἡ 4η ἡμέρα "ΔΗΜΗΤΡΙΑ 2019", ὁλοκληρώθηκε μὲ τὴν Κατανυκτικὴ Ἀγρυπνία, στὴν ὁποία λειτουργὸς καὶ ὁμιλητὴς ἦταν ὁ Αἰδεσιμολογιώτατος Πρωτοπρεσβύτερος π. Κρεσφόντης Πουλόπουλος, Προϊστάμενος τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ὑπαπαντῆς τοῦ Κυρίου Καλαμάτας. Ἔψαλε βυζαντινὸς χορός, ὑπὸ τὴ διεύθυνση τοῦ Πρωτοψάλτου κ. Ἄγγελου Σιώτου.
Ἱερὸς Ναὸς Ἁγίου Δημητρίου Δήμου Ἁγίου Δημητρίου Ἀττικῆς
Ὁμιλία
Φωτογραφίες
- Προβολές: 3174