Skip to main content

Εἰδήσεις - Φωτογραφικὰ στιγμιότυπα Ὀκτωβρίου 2013

Ἐκδήλωση στήν Ναύπακτο γιά τήν Κατάθλιψη

Τήν Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου καί στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου πραγματοποιήθηκε Ἐνημερωτική Ἰατροκοινωνική ἐκδήλωση πού συνδιοργάνωσαν ὁ Δῆμος Ναυπακτίας σέ συνεργασία μέ τό Κοινωνικό Ἰατρεῖο Ψυχικῆς Ὑγείας καί τό ΚΕ.ΚΟΙ.ΨΥ. μέ θέμα τήν κατάθλιψη.  Ἡ Ὀργανωτική Ἐπιτροπή, ἀλλά καί ἡ Ἐπιστημονική ἀποτελοῦνταν ἀπό ἀξιόλογα μέλη. Πρόεδρος τῆς Ὀργανωτικῆς ἦταν ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Ἰερόθεος, ἐνῶ τῆς Ἐπιστημονικῆς ὁ κ. Μανωλέσος Γεώργιος-Ψυχίατρος. Τ. Διευθυντής Ε.Σ.Υ., Πρόεδρος ΚΕ.ΚΟΙ.ΨΥ.

Ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος, παρουσίασε τήν εἰσήγηση μέ θέμα «Ἡ Ὀρθόδοξη διδασκαλία γιά τήν κατάθλιψη» (βλ. Θλίψη καί κατάθλιψη κατά τούς Πατέρας τῆς Ἐκκλησίας). Ὁ Δῆμος Ναυπακτίας σέ συνεργασία μέ τό Κέντρο Κοινοτικῆς Ψυχιατρικῆς Νοτιοδυτικῆς Ἑλλάδας (ΚΕ.ΚΟΙ.ΨΥ) ἔχει δημιουργήσει Κοινωνικό Ἰατρεῖο Ψυχικῆς Ὑγείας γιά τήν στήριξη εὐπαθῶν ὁμάδων. Τό ΚΕ.ΚΟΙ.ΨΥ. εἶναι ἕνα σωματεῖο μή κερδοσκοπικοῦ χαρακτήρα, πού δραστηριοποιεῖται στήν εὐρύτερη περιοχή τῆς Νοτιοδυτικῆς Ἑλλάδος ἀπό τό 1994. Μέλη του εἶναι ἐθελοντές, εἰδικοί ψυχικῆς ὑγείας διαφόρων εἰδικοτήτων, πού προσφέρουν ὑπηρεσίες σέ συμπολίτες πού ἔχουν ἀνάγκη. Τό Κοινωνκό Ἰατρεῖο ἔχει ὡς στόχο νά στηρίξη οἰκογένειες καί ἀνθρώπους μέ ψυχικά καί ψυχοκοινωνικά προβλήματα. Ἔχει στελεχωθῆ ἀπό εἰδικούς ψυχικῆς ὑγείας, λειτουργεῖ δωρεάν καί ἀπευθύνεται σέ πολίτες πού εἶναι ἄνεργοι, ἀνασφάλιστοι καί ἀσφαλισμένοι ἄλλων φορέων μέ χαμηλό ἐτήσιο οἰκονομικό εἰσόδημα. Ἡ λειτουργία του ἔχει ξεκινήσει ἀπό τόν Μάρτιο τοῦ 2013. Συγκεκριμένα ὑπηρεσίες πού παρέχονται εἶναι οἱ ἑξῆς: α) Ὁμάδα γιά τήν ψυχική ὑγεία, ἡ ὁποία ἀσχολεῖται σέ ἀτομικό ἐπίπεδο μέ ἄτομα μέ προβλήματα ψυχικῆς ὑγείας, β) Συμβουλευτικός Σταθμός γιά τό παιδί καί τήν οἰκογένειά του, καί προσφέρει τήν ὑποστήριξη σέ γονεῖς, παιδιά καί ἐφήβους μέ ψυχοκοινωνικά προβλήματα.

Ρ.Κ.

 Διάλεξη στό 2ο Συμπόσιο Νοσηλευτικῆς Ὀγκολογίας

Τό διήμερο 18-19 Ὀκτωβρίου ἔλαβε μέρος τό 2ο συμπόσιο Νοσηλευτικῆς Ὀγκολογίας στό Γενικό Νοσοκομεῖο τῆς Ἀεροπορίας 251. Τήν πρώτη ἡμέρα τοῦ συμποσίου ἦταν προσκεκλημένος ὁμιλητής καί ὁ Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ.κ. Ἱερόθεος καί τό θέμα τῆς διάλεξης πού τοῦ εἶχε ἀνατεθῆἦταν:«Οἱ θεραπευτικές δυνατότητες τῆς Ὀρθόδοξης Πνευματικότητας».

2ο συμπόσιο Νοσηλευτικῆς Ὀγκολογίας στό Γενικό Νοσοκομεῖο τῆς Ἀεροπορίας 251

Τό προεδρεῖο ἀποτελεῖτοἀπό τόν κ. Παπαγεωργίου Δημήτριο καί τήν κ. Χαρίτου Ἰωάννα. Ὁ κ. Παπαγεωργίου, Καθηγητής Ἐφαρμογῶν τοῦ Τμήματος Νοσηλευτικῆς Β΄ τῆς Σ.Ε.Υ.Π. τοῦ ΤΕΙ Ἀθήνας, προλογίζοντας τόν Σεβασμιώτατο ἀνέφερε: “...Γνωριστήκαμε στό μοναστήρι καί κάθισε μαζί μας 1,5 ὥρα καί κρεμόμασταν ἀπό τό στόμα του…καί εἶπα ὅτι ἀπό ἐδῶ καί πέρα,ὅταν λέμε νά κάνουμε γιά θέματα πού ἀφοροῦν τήν ψυχή καί τόν ἄνθρωπο, θά φωνάζουμε τόν Δεσπότη μας νά μιλάη, γιατί εἶναι πολύ καλός”.

Ὁ Σεβασμιώτατος ξεκινώντας τήν ὁμιλία του ἐπεσήμανε ὅτι «ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δέν εἶναι μιά ἰδεολογία, οὔτε ἁπλῶς μιά θρησκεία γιά νά ἱκανοποιήση τίς ἰδεολογικές καί συναισθηματικές καταστάσεις τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά εἶναι μιά πνευματική οἰκογένεια καί ἕνα πνευματικό θεραπευτήριο/νοσοκομεῖο». Πρόσθεσε ὅτι «ἡ θεολογία τῆς Ἐκκλησίας εἶναι θεραπευτική» καί ὅτι «ὁ Χριστός ἀποκαλεῖται σέ ὅλα τά εὐαγγελικά, λειτουργικά καί πατερικά κείμενα ἰατρός». Συνεχίζοντας ὑπογράμμισε ὅτι «ὁ ἄνθρωπος ἀναζητᾶ τρεῖς βασικές ἀλήθειες. 1ον ψάχνει τήν πραγματική ἀγάπη, 2ον ἐνδιαφέρεται νά βρῆ τήν ἀληθινή ἐλευθερία καί 3ον ὁ ἄνθρωπος ἀναζητᾶ τήν ἡσυχία». Τόνισε ὅτι ἡ ὀρθόδοξη θεολογία «δέν εἶναι μιά ξεχωριστή θεωρία, ἀλλά συνδέεται ἀπόλυτα μέ τήν ὅλη ἐκκλησιαστική ζωή».

Ἀξιοσημείωτη ἦταν ἡ ἀναφορά στό ἔγκριτο ἐγχειρίδιο ψυχοθεραπείας καί θρησκευτικῆς ποικιλομορφίας τῆς ἀμερικανικῆς ψυχολογικῆς ἑταιρείας, στό ὁποῖο γράφεται ὅτι «ἡ ἐξομολόγηση καί ἡ εὐχή τοῦ Ἰησοῦ ἔχουν καί ἠρεμιστικό ἀποτέλεσμα». Γιά τό θέμα τοῦ καρκίνου εἶπε ἰδιαίτερα ὅτι «στίς περιπτώσεις αὐτές φαίνεται ἰσχυρότερη ἡ ἐπίδραση (τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας), γιατί οἱ ἄνθρωποι αὐτῆς τῆς κατηγορίας ἔχουν ἔντονο ὑπαρξιακό πρόβλημα γιατί τούς ἀπασχολεῖ ὁ θάνατος, τόν ὁποῖον βλέπουν καθημερινά νά τούς πλησιάζη καί νά τούς διεκδικῆ”.

Ἀνέφερε δυό παραδείγματα ἀπό τήν ποιμαντική του διακονία πού δείχνουν τή σημαντική ἐπίδραση τῆς ὀρθοδόξου θεολογίας:

1. Τήν προσπάθεια πού γίνεται ἀπό τόν καθηγητή Βιοηθικῆς Παῦλο Κυρίλα γιά τήν ἵδρυση θεραπευτικοῦ κέντρου, ὅπου οἱ καρκινοπαθεῖς θά λαμβάνουν α)χημειοθεραπεία, β)ἐκπαίδευση γιά τήν τροφική ἀλλαγή, γ)ὀρθόδοξη ψυχοθεραπεία (βασισμένη στό βιβλίο τοῦ Σεβασμιωτάτου) μέ σκοπό τήν μεταμόρφωση τοῦ ψυχικοῦ τους κόσμου μέ τήν βοήθεια τῆς θεολογίας.

2. Τήν ἐφαρμοσμένη ὀρθόδοξη ψυχοθεραπεία σέ προσωπικό ἐπίπεδο,ὅπως συναντᾶται στό βιβλίο τῆς Μαρίνας Λασηθιωτάκη «Ὑπόσχεση» (βλ. προηγούμενο φύλλο Ε.Π.),ἡ ὁποία σέ ἐπιστολή της πρός τόν Σεβασμιώτατο ἀναφέρει: «Ἡ διδασκαλία καί ὁ λόγος τῆς χριστιανικῆς πίστης ὡς θεραπευτικῆς ἀγωγῆς πού διατυπώνεται μέσα ἀπό τά ἔργα σας μέ ἔσωσαν πνευματικά καί ψυχικά.Καρδιακά τά μετέδωσα στό ἄρρωστο παιδί μου καί αὐτό μέ τή σειρά του μοῦ τό ἀνταπέδωσε στήν πράξη καί ἔτσι διδάχτηκα πολλά καί ἀπό τούς δυό σας».

Κλείνοντας τόνισε ὅτι «πολλοί ἄνθρωποι σήμερα, ἀκόμη καί κληρικοί, ἔχουν μιά κακή ἀντίληψη στήν πράξη γιά τήν Ἐκκλησία. Ὅμως ἡ ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἔχει πολλές θεραπευτικές δυνατότητες πού, δυστυχῶς, παραμένουν ἄγνωστες,ἀναξιοποίητες.Ἡ Ἐκκλησία ἀποβλέπει στήν ὑπέρβαση τοῦ θανάτου, ἀρκεῖ νά βρεθοῦν οἱ κατάλληλοι ἄνθρωποι νά κάνουν αὐτό τό ἔργο».

Αθ.Κ.

Ἡ Ναυμαχία τῆς Ναυπάκτου καί ὁ ἑορτασμός της

Ναυμαχία τῆς Ναυπάκτου, Ὀκτώβριος 2013

Ἡ ἐπέτειος τῆς Ναυμαχίας τῆς Ναυπάκτου εἶναι ἕνα γεγονός σημαντικό γιά τήν ἱστορία καί τήν πόλη μας, μέ τήν ὁποία ἔχει συνδεθῆ. Καί φέτος ἔγιναν πολλές ἐκδηλώσεις μορφωτικές καί πολιτιστικές πού διοργάνωσε ὁ Δῆμος Ναυπακτίας. Ἀπό αὐτές τίς ἐκδηλώσεις μποροῦμε νά διακρίνουμε ὡς νέο στό πρόγραμμα τῶν ἑορτασμῶν τίς καθημερινές διαλέξεις πού δόθηκαν στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεώς μας γιά ὅλη τήν ἑβδομάδα τοῦ ἑορτασμοῦ μέ ἐνδιαφέροντα ἱστορικά θέματα μέ ἐπίκεντρο τήν Ναυμαχία. Ὁμίλησαν οἱ ἐπιστήμονες: 

  • Ν. Μοσχονᾶς, «Ἡ μεσόγειος τῶν τριῶν κόσμων».
  • Ἑλ. Κονδύλη, «Ἡ ἀνάδυση καί ἐπέκταση τοῦ Ἰσλάμ»
  • Ἠ. Γιαρένης, «Ἄραβες καί Βυζαντινοί, ἀνταγονισμοί ἀντιπαραθέσεις καί σχήματα (6ος-10ος αι)»
  • Μ. Ντούρου-Ἠλιοπούλου, «Ἡ Reconquista τῆς Ἰβηρικης χερσονήσου»
  • Σ. Πατούρα, «Χριστιανικές κοινότητες στόν ἰσλαμικό κόσμο»
  • Χ. Γάσπαρης, «Θρησκεία καί κέρδος, τό ἐμπόριο χριστιανῶν πρός τόν μουσουλμανικό κόσμο (14ος -15ος αι.)»
  • Λ. Κωτσαλᾶς, «Συμβιώνιντας ἐκόντες ἄκοντες, ἐτερόδοξοι πληθυσμοι καί δουλοκτησία στή Μαγιόρκα»
  • Ν. Μοσχονᾶς, «Ἡ σταυροφορική κίνηση»
  • Στ. Κορδώσης, «Ἡ ἐμφάνηση τῶν Τούρκων καί ἡ τουρκική ἐπέκταση»
  • Π. Κονόρτας, «Πατριαρχεῖο Κωνσταντινούπολης, Ὀθωμανοί σουλτάνοι καί Ρωμαιοκαθολικός κόσμος ( 15ος -16ος αι)»
  • Ἰ. Χασιώτης. «Ἡ Μεσόγειος ὡς γέφυρα ἀνάμεσα στήν Ἀνατολή καί στή Δύσηἀπό τόν ὕστερο Μεσαίωνα ὡς τόν 17ο αἰῶνα» καί «Ἡ ναύπακτος στούς πολιτικούς συμβολισμούς τῆς Ἱσπανίας ἀπό τήν ἐπαύριον τῆς ναυμαχίας καί ἐξῆς»

Ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἱερόθεος στόν κήρυγμά του τήν Κυριακή τοῦ ἑορτασμοῦ τῆς Ναυμαχίας εἶπε ὅτι «μέ τίς ἐκδηλώσεις πού γίνονται στήν Ναύπακτο γιά τήν ἐπέτειο τῆς Ναυμαχίας θυμόμαστε τά ἑλληνικά πληρώματα, τά ρωμέϊκα πληρώματα, πού ὑπέστησαν αὐτήν τήν πανωλεθρία». Ὁ Δήμαρχος Ναυπακτίας κ. Ἰωάννης Μπουλές ἔκανε ἐπίσης μιά ἐνδιαφέρουσα δήλωση (Ἐμπρός 18/10/13) γιά τό θέμα:

«Τό γεγονός τῆς «ΝΑΥΜΑΧΙΑΣ» πρέπει νά γίνει συνείδηση, γιατί ἔχουμε μιά πολύ μεγάλη συμβολή ὡς ἑλληνισμός. Εἴχαμε τά περισσότερα θύματα καί ἀπό τίς δυό πλευρές τῶν ἀντιμαχομένων. Ἦταν οἱ δοῦλοι (εἴτε στά καράβια τῶν Ὀθωμανῶν εἴτε στά καράβια τῶν Χριστιανῶν), οἱ ὁποῖοι τελικά εἶχαν καί τίς μεγαλύτερες ἀπώλειες. Οἱ Ἕλληνες πλήρωσαν βαρύ τό φόρο αἵματος. Τιμώντας, λοιπόν, τήν μνήμη ὅλων αὐτῶν τῶν ἀνθρώπων, ἀλλά καί ὅλων ὅσων πάλεψαν γιά τήν ἐλευθερία σ’ αὐτήν τήν περιοχή, κάνουμε ὅλες αὐτές τίς ἐκδηλώσεις πού ἔχουν ἐπίκεντρο τήν πόλη μας. Ἐπενδύουμε σ’ αὐτό τό μεγάλο πολιτιστικό γεγονός, τοῦ ὁποίου ἡ κορύφωση ἦταν τό Σάββατο τό βράδυ μέ τήν Ἀναπαράσταση τῆς Ναυμαχίας, ὅπου κινητοποίησε τό ντόπιο δυναμικό. Πνευματικούς ἀνθρώπους, τά σχολεῖα, τά Καλλιτεχνικά Ἐργαστήρια τοῦ Δήμου, τό δυναμικό πού ἔχει νά κάνει μέ τούς ἀνθρώπους πού δουλεύουν στήν πόλη μας καί δέν ἔχουμε τίποτα νά ζηλέψουμε ἀπό αὐτούς πού ἀκριβοπληρώναμε στό παρελθόν, γιά νά μᾶς δώσουνε πράγματα τά ὁποῖα δέν συνάδουν οὔτε μέ τόν πολιτισμό μας, ἀλλά οὔτε καί μέ τό χαρακτήρα τῆς ἐκδήλωσης. Αὐτή, λοιπόν, ἡ προσέγγιση μέ τήν οἰκονομία στό λόγο, στό θέαμα καί τό σεβασμό στούς πεσόντες εἶναι ὅ,τι καλύτερο ἔχει νά δώσει ὁ Δῆμος μας στή νέα γενιά καί στούς ἐπισκέπτες τῆς πόλης μας. Νομίζω ὅτι αὐτό ἀναγνωρίζεται καί εἴμαστε περήφανοι γιά τή δουλειά πού κάναμε μαζί μέ ὅλους τούς συνδημότες μας.

Ἄν δέν ἐπενδύσουμε στή γνώση τοῦ ἱστορικοῦ γεγονότος γιά νά ἀποκτήσουμε καί βιωματική προσέγγιση, ποτέ δέν θά καταφέρουμε νά ἔχουμε αὐτό τό γεγονός τῆς πόλης μας ὡς κορυφαῖο».

 Ὁμιλία γιά τήν μεταπατερική θεολογία στόν Πύργο Ἠλείας

Τήν Τετάρτη 23 Ὀκτωβρίου, ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος προσκεκλημένος ἀπό τόν Μητροπολίτη Ἠλείας κ. Γερμανό, μίλησε σέ Ἱερατική Σύναξη τῶν Κληρικῶν τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Ἠλείας, πού πραγματοποιήθηκε στό Πνευματικό Κέντρο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως στόν Πύργο. Τό θέμα τῆς ὁμιλίας, τό ὁποῖο ἦταν ἐπιλογή τῶν Κληρικῶν καί Θεολόγων, ἦταν: Ἡ μεταπατερική θεολογία. Ὁ Μητροπολίτης κ. Γερμανός μαζί μέ τόν Θεοφιλέστατο Ἐπίσκοπο Ὠλένης κ. Ἀθανάσιο ὑποδέχθηκε τόν Μητροπολίτη μας στό Γραφεῖο τοῦ Μητροπολιτικοῦ Ναοῦ τοῦ Ἁγ. Νικολάου καί ἀπό ἐκεῖ μετέβησαν στήν αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου, ὅπου ἦταν συγκεντρωμένοι οἱ Κληρικοί τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως.

Ὁ Μητροπολίτης Ἠλείας παρουσίασε μέ λίγα, ἀλλά θερμά λόγια τόν Μητροπολίτη μας στούς Κληρικούς τῆς Μητροπόλεώς του, μέ τούς ὁποίους καί ἄλλες φορές συναντήθηκε στό παρελθόν σέ παρόμοιες εὐκαιρίες. Γιά τήν μεταπατερική θεολογία, τό θέμα πού ἀνέπτυξε ὁ Μητροπολίτης μας στόν Πύργο, ἔχει ἐκδώσει εἰδικό βιβλίο, ὁπότε τό ἔχει μελετήσει σέ βάθος ἀπό θεολογικῆς καί ἱστορικῆς πλευρᾶς. Στούς Κληρικούς τῆς Μητροπόλεως Ἠλείας τό ἀνέπτυξε μέ προφορικό, ἁπλό καί ζωντανό τρόπο, μέ πληρότητα ἀλλά καί περιεκτική συντομία.

Διαίρεσε τήν ὁμιλία του σέ τρία κύρια μέρη.

Στό πρῶτο μέρος περιέγραψε, μέ βάση τήν διδασκαλία τῶν τεσσάρων Πατέρων, στούς ὁποίους ἡ Ἐκκλησία ἀπένειμε τόν τίτλο τοῦ Θεολόγου, δηλαδή τούς ἁγίους Ἰωάννη τόν Θεολόγο, Γρηγόριο τόν Θεολόγο, Συμεών τόν Νέο Θεολόγο καί Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ, τί ἀκριβῶς εἶναι ἡ ὀρθόδοξη θεολογία κατά τήν βιβλικοπατερική παράδοση. Θεολόγος εἶναι αὐτός ὁ ὁποῖος ἔχει ἐμπειρία τοῦ Θεοῦ καί ἀποκτᾶ τήν γνώση τῶν ἀκτίστων ἐνεργειῶν τοῦ Θεοῦ. Αὐτός λέγεται θεόπτης. Θεολόγοι ὅμως εἶναι καί αὐτοί οἱ ὁποῖοι μεταδίδουν τήν ἐμπειρία τῶν θεοπτῶν ἁγίων.

Στό δεύτερο μέρος ἀναφέρθηκε στό τί ἀκριβῶς σημαίνει μεταπατερική θεολογία, καί ἔδωσε δύο σημασίες τοῦ ὅρου. Ἡ μία εἶναι χρονική καί ἡ ἄλλη τροπική-κριτική. Στήν χρονική σημασία κυριαρχεῖ ἡ ἄποψη ὅτι ἡ περίοδος τῶν ἁγίων Πατέρων τελείωσε τόν ὄγδοο αἰώνα μ.Χ. Στήν συνέχεια ἀναπτύχθηκε ἡ Σχολαστική θεολογία, κατ' ἀρχάς ἡ προσχολαστική 9ο-11ο αἰώνα καί στήν συνέχεια ἡ κυρίως σχολαστική θεολογία ἀπό τόν 11ο-13ο αἰώνα πού εἶναι ἀνώτερη άπό τήν πατερική. Ἔπειτα, ἀκολούθησε ἡ Ἀναγέννηση, ἡ Μεταρρύθμιση, ὁ Διαφωτισμός καί ἀκολούθως ἡ Ρωσική θεολογία, ἡ ὁποία θεωρήθηκε ὅτι εἶναι ἀνώτερη καί ἀπό τήν Πατερική καί ἀπό τήν Σχολαστική. Τήν ἄποψη αὐτή ἐξέφρασε ὁ Ἀλέξης Χωμιακώφ καί τόν ἀκολούθησαν οἱ Ρῶσοι τῆς Διασπορᾶς. Στήν τροπική-κριτική σημασία τῆς μεταπατερικῆς θεολογίας ἐπικρατεῖ ἡ ἄποψη ὅτι ἡ θεολογία τήν ὁποία ἐξέφραζαν οἱ Πατέρες ἀνταποκρινόταν στόν πολιτισμό τῆς ἐποχῆς ἐκείνης καί κυρίως στήν νεοπλατωνική φιλοσοφία. Ὁπότε, σήμερα θά πρέπει νά γίνη νέα ἀνάγνωση καί ἑρμηνεία τῶν πατερικῶν κειμένων μέ νέα προοπτική.

Στό τρίτο μέρος τῆς ὁμιλίας ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέφερε συγκεκριμένες ἐφαρμογές τῆς μεταπατερικῆς θεολογίας, ὅπως εἶναι ἡ Τριαδολογική ἑρμηνεία τοῦ ἀνθρώπου καί τῆς Ἐκκλησίας, ἡ ὀντολογία τοῦ προσώπου, ἡ εὐχαριστιακή ἐκκλησιολογία καί ἡ διάσπαση μεταξύ τῆς δόξας τοῦ Σταυροῦ καί τῆς δόξας τῆς Ἀναστάσεως. Ἀνέλυσε καί τά τέσσερα αὐτά σημεῖα, παρουσιάζοντας τήν βιβλικοπατερική παράδοση καί τονίζοντας ὅτι ὑπάρχει σαφής ἑνότητα μεταξύ Προφητῶν Ἀποστόλων καί Πατέρων, καίτοι χρησιμοποιεῖται διαφορετική ὁρολογία.

Τέλος, ἀναφέρθηκε ὅτι μέ τήν μεταπατερική θεολογία συνδέεται καί ἡ λεγόμενη συναφειακή θεολογία, ἡ ὁποία ἐπιλέγει νά παραθεωρῆ τίς διαφορές μεταξύ τῶν ὁμολογιῶν καί τῶν θρησκειῶν ἤ καί ἰδεολογιῶν καί ἀσχολεῖται μόνο μέ τίς «συνάφειες», δηλαδή τά κοινά σημεῖα πού μπορεῖ νά ὑπάρχουν ἀνάμεσά τους. Ἀνέφερε σχετικό παράδειγμα τοῦ Ὀλιβιέρ Κλεμάν, τό πῶς ἔβλεπε τά κοινά σημεῖα μεταξύ Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας, Ἰουδαϊσμοῦ, Ἰσλαμισμοῦ καί Ἀνατολικῶν Θρησκειῶν. 

Τήν ὁμιλία ἀκολούθησε συζήτηση, ἡ ὁποία διασάφησε καί ἐπέκτεινε διάφορα σημεῖα τῆς ὁμιλίας. Μετά τήν ὁμιλία ὁ Μητροπολίτης Ἠλείας κ. Γερμανός παρέθεσε στόν Μητροπολίτη μας καί τήν συνοδεία του γεῦμα στό Μητροπολιτικό οἴκημα, μέσα σέ θερμή ἀτμόσφαιρα, μέ συζητήσεις μέσα ἀπό τίς ὁποῖες ἐκφραζόταν ἡ ἁπλότητα, ἡ ἐκκλησιαστική ἐμπειρία, ἡ ποιμαντική σοφία καί ἡ σταθερότητα στίς καθαρές ἐκκλησιολογικές τοποθετήσεις τοῦ Μητροπολίτου Γερμανοῦ.

π.Θ.

 

 Ἡ Ναύπακτος γιόρτασε τόν Ἅγιο Δημήτριο

Ἅγιος Δημήτριος Ναυπάκτου, Ὀκτώβριος 2013

Μέ λαμπρότητα γιορτάστηκε καί φέτος ἡ ἑορτή τοῦ πολιούχου τῆς Ναυπάκτου, ἁγίου Δημητρίου. Τήν παραμονή τελέσθηκε ὁ Μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός στόν ὁποῖο χοροστάτησε καί κήρυξε τόν ἑορταστικό λόγο ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος.
Στήν ἀκολουθία συμμετεῖχαν οἱ Κληρικοί τῆς πόλεως καί τῆς γύρω περιοχῆς, οἱ ἀρχές καί πλῆθος κόσμου.

Ἅγιος Δημήτριος Ναυπάκτου


Ὁ Σεβασμιώτατος στήν ὁμιλία του ἀναφέρθηκε στήν ἀγάπη τοῦ ἁγίου Δημητρίου πρός τόν Χριστό, πού τόν ὁδήγησε μέχρι τό μαρτύριο, μιά ἀγάπη πού ὀφειλόταν στήν γνώση τοῦ Θεοῦ, τήν ὁποία κατεῖχε ὁ ἅγιος Δημήτριος. Στήν συνέχεια μέ ἀναφορές στόν ἅγιο Νικόλαο Καβάσιλα καί τόν ὅσιο Σιλουανό τόν Ἀθωνίτη ἀναφέρθηκε στήν σχέση τῆς γνώσεως μέ τήν ἀγάπη, τό πῶς ἡ γνώση γεννᾶ τήν ἀγάπη, ἀλλά καί πῶς ἡ ἀγάπη γεννᾶ τήν γνώση.

Στό ἐρώτημα: ποιά προηγεῖται, παρουσίασε τόν ἱερό Καβάσιλα νά διδάσκη ὅτι ἡ γνώση γεννᾶ τήν ἀγάπη, ἐνῶ τόν ὅσιο Σιλουανό ὅτι ἡ ἀγάπη γεννᾶ τήν γνώση. Ὡς λύση τῆς ἀντίθεσης εἶπε ὅτι ἡ γνώση καί ἡ ἀγάπη εἶναι σύμφυτες καί ἡ μία ἐνισχύει τήν ἄλλη, ἀλλά γιά τό ποιά προηγεῖται εἶναι κάτι πού ἔχει σχέση μέ τόν κάθε ἄνθρωπο ξεχωριστά, μέ τόν ἰδιαίτερο χαρακτήρα του. Προσκυνητές τῆς ἱερᾶς εἰκόνος καί τῶν ἱερῶν Λειψάνων τοῦ Ἁγίου προσέρχονταν στόν Ἱερό Ναό μέχρι πολύ ἀργά τό βράδυ. Ἀνήμερα τῆς ἑορτῆς στόν Ὄρθρο καί στήν Θ. Λειτουργία προεξῆρχε ὁ Μητροπολίτης μας κ. Ἱερόθεος συμπαραστατούμενος ἀπό τούς Ἱερεῖς τῆς πόλεως.

Στό κήρυγμά του ὁ Σεβασμιώτατος ἀναφέρθηκε στήν θυσία τοῦ ἁγίου Δημητρίου, ὁ ὁποῖος νέος, μόλις εἴκοσι πέντε ἐτῶν, μέ μόρφωση καί κοινωνική καί διοικητική θέση μέσα στό σύστημα διοικήσεως τῆς Ρωμαϊκῆς αὐτοκρατορίας (ἦταν στρατιωτικός καί πολιτικός διοικητής ὅλης τῆς Θετταλίας, δηλαδή τῆς Μακεδονίας καί τῆς Θεσσαλίας), παρά ταῦτα τά θυσίασε ὅλα γιά τόν Χριστό. Δέν σκέφθηκε θέσεις καί ἀξιώματα, γιά τά ὁποῖα ἄλλοι παλεύουν κάνοντας πολλές παραχωρήσεις στίς ἀπόψεις τους. Αὐτός δέν ὑπέκυψε στίς ἀπειλές. Ἦλθε σέ εὐθεία ἀντίθεση μέ τόν αὐτοκράτορα, γνωρίζοντας ὅτι αὐτό τελικά θά τοῦ στοίχιζε τήν ζωή. Εἶναι ἕνα παράδειγμα ἀληθινοῦ ἡγέτη, πού δέν δίσταζε νά εἶναι ταυτόχρονα ὁ κατηχητής τῶν νέων τῆς Θσσαλονίκης, μέ συνάξεις σέ ἕναν τόπο πού τό ὀνόμαζαν Καταφυγή. Πλῆθος κόσμου συμμετεῖχε στήν Θ. Λειτουργία, οἱ ὁποῖοι κατόπιν ἀκολούθησαν τήν Λιτανεία, ἡ ὁποία λόγῳ τοῦ λαμπροῦ φθινοπωρινοῦ ἥλιου, τῆς τάξεως κατά τήν πομπή, τοῦ πλήθους τῶν εὐλαβικά ἀκολουθούντων πιστῶν, τελέσθηκε μέ ἰδιαίτερα ἱεροπρεπῆ ἁπλότητα καί μεγαλοπρέπεια.

Στό τέλος τῆς Λιτανείας ὁ Σεβασμιώτατος εὐχαρίστησε τίς Ἀρχές γιά τήν παρουσία τους, τά ὄργανα τῆς τάξεως γιά τήν μέριμνά τους, τούς Ἱερεῖς, Ἱεροψάλτες, Ἐκκλησιαστικούς Ἐπιτρόπους καί τόν Σύνδεσμο Ἀγάπης τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ γιά τήν ἑτοιμασία τῆς γιορτῆς. Στήν συνέχεια σέ ὅλους τούς συνεορταστές: Ἀρχές, Κλῆρο καί λαό, τό Ἐκκλησιαστικό Συμβούλιο καί ὁ Σύνδεσμος Ἀγάπης τῆς Ἐνορίας τοῦ Ἁγίου Δημητρίου παρέθεσαν στήν αἴθουσα τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ ἑορταστική δεξίωση.


π.Θ.Β.

 «Ἀπαγγέλλοντας καί τραγουδώντας γιά τό Ἔπος τοῦ ‘40»

Τήν Κυριακή, 27 Ὀκτωβρίου 2013, στίς 7 τό απόγευμα, πραγματοποιήθηκε στήν Παπαχαραλάμπειο Αἴθουσα, ἡ ἑορταστική ἐκδήλωση: «Ἀπαγγέλλοντας καί τραγουδώντας γιά τό Ἔπος τοῦ ’40», πού συνδιοργάνωσαν ὁ Σύνδεσμος Φιλολόγων Ναυπακτίας, ἡ Μικτή Χορωδία Ναυπάκτου καί ὁ Δῆμος Ναυπακτίας. Μετά τούς καθιερωμένους Χαιρετισμούς ἀπό τόν  Μητροπολίτη μας κ. Ἱερόθεο καί τόν Δήμαρχο Ναυπακτίας κ. Ἰ. Μπουλέ, οἱ ὁποῖοι ἐξῆραν τήν σημασία τέτοιων ἐκδηλώσεων, ἡ φιλόλογος κ. Ξάνθη-Λαμπροπούλου Αἰκατερίνη, ὀργανωτικός Γραμματέας τοῦ Συνδέσμου Φιλολόγων Ναυπακτίας καί μέλος τοῦ Δ.Σ. τῆς Μικτῆς Χορωδίας Ναυπάκτου, στήν ἐπίκαιρη ὁμιλία της μέ τίτλο: «Ἱστορία-Μνήμη-Σύμβολα», ἀναφέρθηκε στά συγκλονιστικά ἱστορικά γεγονότα τοῦ Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, στόν ἡρωϊκό ἀγώνα καί τήν Ἀντίσταση τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ.

Στό πρῶτο μέρος τῆς ὁμιλίας της παρουσίασε τήν Πορεία πρός τό Μέτωπο, τόν ἐνθουσιασμό, τό ἀκοίμητο φρόνημα, τόν ἀγώνα τοῦ ἑλληνικοῦ στρατοῦ. Στό δεύτερο μέρος τόν ἀντίκτυπο τοῦ πολέμου στήν κοινωνία καί τήν ζοφερή περίοδο τῆς Κατοχῆς. Στό τρίτο καί τελευταῖο μέρος ἀναφέρθηκε στήν ἡρωϊκή ἀντίσταση τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ ἀπέναντι στόν κατακτητή καί τό ὅραμα τῆς εἰρήνης μετά τήν ἦττα καί τήν ἀποχώρηση τῶν φασιστικῶν δυνάμεων ἀπό τήν πατρίδα μας. Ὅλη ἡ ὁμιλία ἦταν διανθισμένη ἀπό λογοτεχνικές ἀναφορές στά συγκλονιστικά γεγονότα.

Στήν συνέχεια μέλη τοῦ Συνδέσμου Φιλολόγων Ναυπακτίας ἀπήγγειλαν ποιήματα καί παρουσίασαν ἀποσπάσματα ἔργων Ἑλλήνων καί ξένων δημιουργῶν. (Ὀδυσ. Ἐλύτης, Γ. Ρίτσος, Ἄγγ. Σικελιανός, Μ. Ἀναγνωστάκης, Μπέρλοτ Μπρέχτ, Ε. Ἰονέσκο κ. ἄ.) Ἐνδιάμεσα ἡ Μικτή Χορωδία Ναυπάκτου ὑπό τήν διεύθυνση τοῦ Todor kabakchiev ἀπέδωσε μέ ἐπιτυχία μελοποιημένη ποίηση ἐμπνευσμένη ἀπό τό ἔπος τοῦ ’40 καί ἀπό τήν γενναία ἀντίσταση τοῦ ἑλληνικοῦ λαοῦ στήν λαίλαπα τοῦ φασισμοῦ. Τήν χορωδία συνόδευσε μέ πιάνο ἡ κ. Ζιζή Κορκοντζέλου. Τήν ἐκδήλωση παρακολούθησαν, ἐκτός ἀπό τούς ἐπισήμους, καί πολυάριθμο ἀκροατήριο ἀπό καθηγητές, μαθητές καί πολλούς ἄλλους πολίτες τῆς Ναυπάκτου.

Μ.Κ.-Σ.

 

  • Προβολές: 3309