Skip to main content

Γεγονότα καὶ Σχόλια: Κορεσμένος φιλάνθρωπος - Πρόβλημα ἡ ἀδηφαγία...

Κορεσμένος φιλάνθρωπος.

Τὸ ὄνομα τοῦ Τζὸρτζ Σόρος, συγκεκριμένα τοῦ Ἱδρύματος ποῦ φέρει τὸ ὄνομά του, ἔχει συνδεθῇ γιὰ πολλοὺς ἀνήσυχους γιὰ τὰ ἐθνικά μας θέματα μὲ τὴν χρηματοδότηση ἐκδόσεων, ποῦ ἀποδομοῦν τὴν Ἱστορία τῶν Βαλκανίων καὶ ἄλλων εὐπαθῶν σημείων τοῦ κόσμου ποῦ ἀποδομοῦν πιὸ συγκεκριμένα τὴν Ἑλληνικὴ Ἱστορία, μέσα στὸ πλαίσιο δραστηριοτήτων ποῦ ἀποβλέπουν στὴν οἰκονομικὴ καὶ πολιτισμικὴ παγκοσμιοποίηση.

Σὲ πρόσφατη συνέντευξη ποῦ παραχώρησε ὁ Τζ. Σόρος στὸν δημοσιογράφο Παπαχελᾶ χαρακτηρίζεται ἀπὸ τὸν δημοσιογράφο: «διάσημος δισεκατομμυριοῦχος-φιλόσοφος-κεντροαριστερὸς ἀκτιβιστὴς» (Καθημερινὴ 15-11-2009). Στὴν συζήτηση ποῦ ἔγινε δὲν τοῦ τέθηκε ἐρώτηση γιὰ τὴν δράση του στὸ Σκοπιανό. Συζητήθηκαν ὅμως πολλὰ ἄλλα ἐνδιαφέροντα πράγματα μέσα ἀπὸ τὰ ὁποῖα ὁ κάπως «περίεργος» ἀναγνώστης μπορεῖ νὰ ἐννοήση πολὺ περισσότερα.

Ἐμεῖς θὰ μείνουμε σὲ ἕνα σημεῖο τῆς συνέντευξης, ποῦ μοιάζει ἄσχετο μὲ τὸ Σκοπιανὸ ἢ μὲ τὴν παγκοσμιοποίηση, βρίσκεται ὅμως στὸ ὑπόβαθρο τῆς κοινωνικῆς δράσης τοῦ κ. Σόρος.

Γράφει ὁ Ἀλ. Παπαχελάς: «Τὸν ρωτάω γιατί ἀποφάσισε νὰ δώσει τὰ χρήματα σὲ φιλανθρωπικὰ ἔργα καὶ γιατί ἀσχολεῖται τόσο πολὺ μὲ τὴν πολιτικὴ ἐπιστήμη, τὴ φιλοσοφία, τὰ οἰκονομικά. Ὡς πρὸς τὴ φιλανθρωπία ἡ ἐξήγηση εἶναι σχετικὰ ἁπλή, [εἶναι] τὸ γεγονὸς ὅτι ἔχει πολὺ περισσότερα λεφτὰ ἀπὸ ὅσα θὰ χρειασθεῖ ὁ ἴδιος ἢ πολλὲς γενιὲς Σόρος στὸν μέλλον. "Ξέρετε ὅταν ἔχεις τόσα λεφτὰ σοῦ γεννιέται καὶ μιὰ αἴσθηση ὑποχρέωσης νὰ δώσεις κάτι πίσω στὴν κοινωνία", ἐξηγεῖ καὶ συνεχίζει "ἀπὸ τὴν ἄλλη πρέπει νὰ σᾶς πὼ ὅτι δὲν ἤμουν πάντοτε φιλάνθρωπος. Πρέπει νὰ ἔχεις πάρα, μὰ πάρα πολλὰ λεφτὰ γιὰ νὰ εἶσαι σοβαρὸς φιλάνθρωπος».

Ἐφοπλιστικὸς ἦταν ὁ κ. Σόρος καὶ γιὰ τὴν προσπάθεια ὑλοποίησης τῶν φιλοσοφικῶν, κοινωνικῶν «παγκοσμιοποιητικῶν» ἀπόψεών του. «Πάντοτε εἶχα ἰδέες, ἀπόψεις, ἀναζητοῦσα νέα ρεύματα καὶ τάσεις», εἶπε. Ὅμως δὲν εἶχε χρόνο καὶ δὲν τὸν ἄκουγε κανείς. Τώρα ποὺ ἔχει χρήματα, συμπλήρωσε, «οἱ ἄνθρωποι ποῦ πρέπει νὰ ἀκοῦνε, μὲ ἀκοῦνε περισσότερο. Ἐνδιαφέρον καὶ ἁπλὸ δὲν εἶναι ;».

Ἡ φιλανθρωπία του ἦλθε σὰν μιὰ θετικὴ συνέπεια τοῦ κορεσμοῦ του. Ὅμως ἡ «φιλανθρωπία» τοῦ κάθε ἀνθρώπου κατευθύνεται ἀπὸ τὶς ἀπόψεις ποῦ ἔχει γιὰ τὸν ἄνθρωπο καὶ τὴν κοινωνία του. Πρᾶγμα ποῦ σημαίνει ὅτι ἡ «φιλανθρωπικὴ» δράση του μπορεῖ νὰ ἔχη ἀρνητικὲς συνέπειες σὲ οὐσιώδη, γιὰ ἄλλους, ζητήματα τῆς ζωῆς, ποῦ νοηματοδοτοῦν τὶς ὑπάρξεις ἀνθρώπων, κοινωνιῶν καὶ ἐθνῶν. Οἱ δράσεις τοῦ «κορεσμένου φιλανθρώπου» Σόρος ἐπιβεβαιώνουν αὐτὴ τὴν ἀλήθεια.

Πρόβλημα ἡ ἀδηφαγία...

Τὸ ὅτι ὁ κορεσμὸς εἶναι πρόκληση γιὰ φιλανθρωπία εἶναι κάτι ποῦ τὸ ἐπισημαίνει καὶ ὁ Μ. Βασίλειος σὲ ὁμιλία τοῦ πάνω στὸ ρητό, ἀπὸ τὴν παραβολὴ τοῦ ἄφρονος πλουσίου, «καθελῶ μοῦ τὰς ἀποθήκας καὶ μείζονας οἰκοδομήσω». Λέει ὁ Μ. Βασίλειος: «Ὁ φιλάνθρωπος Θεὸς ἀπὸ τὴν ἀρχὴ δὲν κατηγόρησε [τὸν ἄφρονα πλούσιο] γιὰ ἀγνώμονα συμπεριφορά, ἀλλὰ πάντοτε στὸν ὑπάρχοντα πλοῦτο πρόσθετε καὶ ἄλλον, μήπως τυχόν, ἀφοῦ τοῦ προκαλοῦσε κορεσμό, θὰ μποροῦσε νὰ προτρέψη τὴν ψυχή του νὰ γίνη κοινωνικὴ καὶ ἥμερη».

Τὸ πρόβλημα στὸν πλουτισμὸ εἶναι ἡ ἀδηφαγία, ἀλλὰ καὶ τὸ φιλοσοφικὸ ὑπόβαθρο τῶν κορεσμένων φιλανθρώπων.

π.Θ.Α.Β.

ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ

  • Προβολές: 3137