Εἰδήσεις Ἀπρίλιου 2007
Ἐγκαίνια Πνευματικοῦ Κέντρου Ἁγίου Γεωργίου
Ἕνα νέο στολίδι προστέθηκε στὰ κτίρια τῶν Ἐνοριῶν τῆς Μητροπόλεώς μας. Πρόκειται γιὰ τὴν αἴθουσα τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου τοῦ Ἱεροῦ Ναοῦ Ἁγίου Γεωργίου Ναυπάκτου. Τὸ κτίριο βέβαια εἶχε ἀνεγερθῇ καὶ λειτουργοῦσε τὸ ἰσόγειο, ἀλλὰ τώρα πλέον τελείωσε καὶ θὰ λειτουργῇ καὶ ὁ πρῶτος ὄροφος. Τὰ ἐγκαίνια τελέσθηκαν τὴν ἡμέρα τῆς πανηγύρεως τοῦ Ἐνορίας, ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Γεωργίου μέσα σὲ πανηγυρικὴ ἀτμόσφαιρα.
Ὁ Σεβασμιώτατος στὴν ὁμιλία του ὑπογράμμισε τὴν ἀξία τῆς λειτουργίας τοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου μιᾶς Ἐνορίας, ὑπενθύμισε τὴν ἐπιθυμία του, ποὺ ἤδη πραγματοποιεῖται, ὥστε κάθε Ἱερὸς Ναὸς νὰ διαθέτη τὸ Πνευματικό του Κέντρο, εὐχαρίστησε καὶ συνεχάρη ὅσους βοήθησαν στὴν ἀνέγερση καὶ ἀποπεράτωση τοῦ Κέντρου, τοὺς Ἐφημερίους, Πρωτοπρ. π. Ἰωάννη Σπυρόπουλο καὶ π. Λάμπρο Κούτσικο, τὸ Ἐκκλησιαστικὸ Συμβούλιο, τὸν Σύνδεσμο Ἀγάπης, τὴν Μηχανικό - Ἀρχιτέκτονα κ. Ἕλλη Λάγιου-Μητρολιού, ποὺ προσέφερε τὰ σχέδια, τὴν ἐπίβλεψη καὶ τὴν ὅλη μέριμνα γιὰ τὴν διακόσμιση τοῦ Κέντρου, τὸν τ. Δήμαρχο κ. Κ. Κονίδα ἐπὶ τῆς Δημαρχίας τοῦ ὁποίου ἐξεδόθη ἡ ἄδεια ἀνεγέρσεως, τὸν σημερινὸ Δήμαρχο κ. Παπαθανάση γιὰ τὸ ἐνδιαφέρον του, καὶ ὅλους τοὺς ἐπωνύμους καὶ ἀνωνύμους δωρητές.
Στὴν συνέχεια μίλησε ὁ π. Λάμπρος Κούτσικος, εὐχαριστῶντας μὲ τὴν σειρά του τον Σεβασμιώτατο καὶ ὅλους τοὺς συντελεστὲς τοῦ ἔργου, ἡ κ. Ἕλλη Λάγιου, ἡ ὁποία τόνισε ὅτι τὸ ἔργο εἶναι προϊὸν ὁμαδικῆς ἐργασίας καὶ συνεργασίας καὶ μνημόνευσε τοὺς κεκοιμημένους Ἐπιτρόπους ποὺ εἶχαν προσφέρει τὴν βοήθειά τους καὶ χαίρονταν γιὰ τὴν πρόοδο τοῦ ἔργου, καὶ ὁ Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Ἀθ. Παπαθανάσης.
Ὁ Ἱερὸς Ναὸς τοῦ Ἁγίου Γεωργίου ἦταν κόσμημα γιὰ τὴν πόλη καὶ μὲ τὴν ἀνέγερση τοῦ ταιριαστοῦ Πνευματικοῦ Κέντρου ἔγινε διπλὸ κόσμημα. Ὅλων οἱ εὐχὲς εἶναι νὰ συντελέση τὸ Κέντρο αὐτὸ στὸν σκοπὸ γιὰ τὸν ὁποῖο ἀνεγέρθηκε, δηλαδὴ τὴν καλύτερη ποιμαντικὴ διακονία τοῦ λαοῦ, τὴν στήριξη τῶν πιστῶν, τὴν καλύτερη λειτουργία τῆς Ἐνορίας ὡς κύτταρο τῆς ἐκκλησιαστικῆς ζωῆς.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΥΝΔΕΣΜΟ ΑΓΑΠΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ
«Τὸ παιδὶ καὶ ὁ πόνος στὴν Νεοελληνικὴ Λογοτεχνία τοῦ 20ου αἰῶνα»
Στὶς 25 Μαρτίου, ἡμέρα τῆς Ἐθνικῆς Ἐπετείου, τὸ ἀπόγευμα, ὁ Σύνδεσμος Ἀγάπης τοῦ ἱεροῦ ναοῦ Ἁγίας Παρασκευῆς, διοργάνωσε ἐκδήλωση μὲ τὴν εὐλογία τοῦ Μητροπολίτου κ.κ. Ἱεροθέου. «Τὸ παιδὶ καὶ ὁ πόνος στὴν Νεοελληνικὴ Λογοτεχνία τοῦ 20ου αἰῶνα»Ομιλήτρια στὴν ἐκδήλωση ἦταν ἡ κ. Ἀφροδίτη Κοΐδου-Τσιλιγιάννη καὶ τὸ θέμα της: «Τὸ παιδὶ καὶ ὁ πόνος στὴν Νεοελληνικὴ Λογοτεχνία τοῦ 20 οὐ αἰῶνα». Τὴν ἐκδήλωση τίμησαν μὲ τὴν παρουσία τους ὁ Σεβασμιώτατος, ὁ Δήμαρχος κ. Ἀθανάσιος Παπαθανάσης, ὁ Γενικὸς Ἀρχιερατικὸς Ἐπίτροπος π. Ἀθανάσιος Λαουρδέκης, Ἱερεῖς, Ἐπίτροποι τοῦ ἱεροῦ ναοῦ καὶ μέλη τῶν ἄλλων δύο Συνδέσμων Ἀγάπης. Στὴν ἀρχὴ τῆς ἐκδήλωσης ὁ Ἐπόπτης τοῦ Συνδέσμου π. Θεμιστοκλῆς Τσιτσιρίκης, ἀναφέρθηκε στὸ πρόσωπο καὶ τὴν ἰδιότητα τῆς κ. Ἀφροδίτης Κοΐδου, ἡ ὁποία εἶναι γιατρὸς στὸ Νοσοκομεῖο Παίδων Π. καὶ Α. Κυριακοῦ, καὶ τὴν κάλεσε νὰ λάβη τὸν λόγο. Ἡ κ. Κοΐδου ἀναλύοντας καὶ ἀναπτύσσοντας τὸ θέμα της τόνισε τὰ ἑξῆς:
«Διαχρονικὰ στὴν Λογοτεχνία τὸ πάσχον παιδὶ ἀντιμετωπίζεται διακριτικὰ ἀπὸ κάθε συγγραφέα. Ὅταν τὰ νέα κινήματα τῆς τέχνης-ρεαλισμός, νατουραλισμός, παρνασσισμὸς καὶ συμβολισμός- εἰσάγονται, ἐπηρεάζουν τὴν θεματικὴ καὶ τὸν τρόπο γραφῆς, ἀφοῦ περισσότερο τότε ἔχουμε κείμενα ποὺ ἀναφέρονται στὸ θέμα πόνος-παιδί. Παρατέθηκαν σχετικὰ κείμενα τοῦ πεζοῦ καὶ ποιητικοῦ λόγου ἀπὸ τοὺς Βιζυηνό, Παπαδιαμάντη, Παλαμᾶ, Σικελιανό, Καρυωτάκη, Μυριβήλη, Διδῶ Σωτηρίου. Ἔγινε ἀναφορὰ στὸν Σεφέρη, στὸν ὁποῖο καταργεῖται ἡ διάκριση τῶν ἡλικιῶν μπρὸς στὸν πόνο, καθὼς καὶ στὸν Γ. Ρίτσο, στὴν Λιλὴ Ἰακωβίδη καὶ σὲ ἄλλους νεώτερους, ὅπως τὸν Ἐλύτη, τὸν Νῖκο Γκατζογιάννη, τὴν Δήμητρα Σωτηρίου Πέτρουλα, τὸν Ἀνδρέα Παστελλᾶ. Συνδέοντας τὰ κείμενα καὶ μὲ νεώτερα ἱστορικὰ γεγονότα, καθὼς καὶ τὴν μεταπολεμικὴ Ἑλλάδα, φτάνει στὴν Κικὴ Δημουλᾶ καὶ ἄλλους νεώτερους, γιὰ νὰ τελειώση μὲ τὴν σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη πραγματικότητα, ὅπου τὰ παιδιὰ ἐξακολουθοῦν νὰ ὑφίστανται τὴν ἀνέχεια, τὴν κακοποίηση καὶ τὴν ἐκμετάλλευση».
Στὴ συνέχεια ἔγινε διάλογος καὶ τὴν ἐκδήλωση ἔκλεισε ὁ Σεβασμιώτατος. Τὰ μέλη τοῦ Συνδέσμου Ἀγάπης προσέφεραν ἕνα ἀναμνηστικὸ δῶρο στὴν κ. Κοΐδου καὶ μὲ τὰ πλούσια ἐδέσματα ποὺ εἶχαν ἑτοιμάσει οἱ κυρίες, ἀκολούθησε δεξίωση ποὺ ἐπισφράγισε τὴν ἐκδήλωση.
Ἄλλες δραστηριότητες τοῦ Συνδέσμου
Στὶς 8 Μαρτίου ὁ Σύνδεσμος Ἀγάπης διοργάνωσε προσκυνηματικὴ ἐπίσκεψη στὴν Ἱερὰ Μονὴ Τιμίου Προδρόμου Βομβοκοῦς, ὅπου τελέσθηκε τὸ Μέγα Ἀπόδειπνο, ἐνῷ στὸ Ἀρχονταρίκι τῆς Μονῆς προσφέρθηκε καφὲς καὶ νηστήσιμο κέρασμα. Τὴν Μ. Δευτέρα ἑτοιμάσθηκαν 40 περίπου δέματα μὲ τρόφιμα καὶ χρήματα, ποὺ προσέφεραν οἱ ἐνορῖτες, ἐνῷ 50 κιλὰ κρέας προσέφερε ὁ κ. Δοῦρος. Σὲ ὅσους εἶχαν μεγαλύτερες ἀνάγκες δόθηκε καὶ χρηματικὴ βοήθεια ἀπὸ τὸ Ταμεῖο Εὐποιΐας τοῦ Σεβασμιωτάτου. Συγκεντρώθηκαν ἐπίσης χρήματα στὸ κουτὶ ποὺ εἶχε τοποθετηθῇ στὸ παγκάρι γιὰ τὰ λουλούδια τοῦ Ἐπιταφίου, τὸν ὁποῖο στόλισαν τὴν Μ. Πέμπτη κυρίες τῆς ἐνορίας μὲ περισσὴ χάρη καὶ ἁπλότητα. Τὴν ἔξοδο καὶ περιφορὰ τοῦ Ἐπιταφίου συνόδευσαν κοπέλλες τῆς ἐνορίας, κατηχητόπουλα ντυμένα μυροφόρες.
Προσκύνημα στὸ Ἅγιο Ὄρος
Στὶς 10 Ἀπριλίου, Τρίτη τῆς Διακαινησίμου, οἱ μεγαλύτεροι κατασκηνωτὲς καὶ τὰ στελέχη τῆς κατασκήνωσης τῆς Μητρόπολής μας, πραγματοποιήσαμε μὲ τὴν εὐλογία τοῦ Σεβασμιωτάτου προσκυνηματικὴ ἐκδρομὴ στὸ Ἅγιον Ὅρος. Ἐπιθυμία ὅλων μᾶς ἦταν νὰ προσκυνήσουμε καὶ τὸν τάφο τοῦ πατρὸς Παϊσίου στὸ μοναστήρι τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Θεολόγου στὴν Σουρωτή. Τὸν ἐπισκεφθήκαμε τὸ ἀπόγευμα τῆς Τρίτης. Ἡ γαλήνη καὶ ἡ ἠρεμία ποὺ νιώσαμε ἦταν σημάδια τῆς ζωντανῆς παρουσίας τοῦ Γέροντα ἀκόμη καὶ σήμερα. Ἡ ἐπίσκεψη αὐτὴ λειτούργησε ὡς εἰσαγωγὴ γιὰ τὸ προσκύνημά μας στὸ Ἅγιον Ὅρος.
Στὸ πλοῖο ἀνεβήκαμε τὴν Τετάρτη τὸ πρωὶ καὶ τὸ πρόγραμμά μας στὸ Ὅρος περιελάμβανε ἐπίσκεψη καὶ διανυκτέρευση στὴν μονὴ Γρηγορίου τὴν πρώτη ἡμέρα καὶ στὴ μονὴ Ἰβήρων τὴν δεύτερη. Εἴχαμε ἐπίσης τὴν εὐλογία νὰ ἐπισκεφθοῦμε τα κελιὰ δυὸ εὐλογημένων γερόντων, παρ' ὅλο ποὺ ἐνδιάμεσο πρόγραμμα δὲν εἴχαμε κανονίσει. Σὲ κάθε ἄνθρωπο μιὰ ἐπίσκεψη στὸ Ἅγιον Ὅρος ἀφήνει διαφορετικὲς ἐμπειρίες καὶ ἐντυπώσεις. Ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὸ ἂν τὸ ἐπισκέπτεται μὲ πρόθεση νὰ γευθῇ λίγο ἀπὸ τὴν πραγματικὴ καὶ ἀληθινὴ ζωὴ τῶν μοναχῶν ἡ ἁπλὰ ὡς περίεργος ἐκδρομέας. Λόγῳ τῆς μεγάλης μας ἐπιθυμίας νὰ τὸ ἐπισκεφθοῦμε, ἐδῶ καὶ πολὺ καιρό, ἡ προσκυνηματική μας ἐκδρομὴ μετατράπηκε σὲ μιὰ πνευματικὴ περιήγηση.
Πρῶτα ἦρθε ἡ προσπάθεια καὶ ἡ κούραση μὲ τὴν πολύωρη πεζοπορία, πρὸς τὴν μονὴ Γρηγορίου, κάτω ἀπὸ δύσκολες καιρικὲς συνθῆκες καὶ στὴν συνέχεια ἡ φιλοξενία στὸ ἀρχονταρίκι τῆς μονῆς. Τὴν πεζοπορία καὶ τὴν κόπωση τὶς νιώσαμε σὰν διαδικασία κάθαρσης καὶ τὴν φιλοξενία σὰν λύτρωση καὶ τερματισμὸ αὐτῆς τῆς διαδικασίας. Μὲ αὐτὸν τὸν τρόπο ἐνταχθήκαμε στὸ πρόγραμμα τῆς μονῆς. Ἔπρεπε πρῶτα νὰ περάσουμε τὴν δοκιμασία μας.
Ἡ συμμετοχὴ στὰ μυστήρια, μὲ τὴν κατανυκτικότητα καὶ τὶς ψαλμωδίες ἀποτέλεσε γιὰ μᾶς ἀκόμη ἕνα βῆμα. Ἡ εὐκαιρία, ποὺ μᾶς δόθηκε, νὰ συνομιλήσουμε καὶ νὰ κουβεντιάσουμε μὲ πατέρες καὶ μοναχούς, ἀκόμη καὶ μὲ τὸν σεβαστὸ ἡγούμενο π. Γεώργιο, ἦταν μοναδική. Μᾶς μίλησαν γιὰ τὸ πόσο σημαντικὴ εἶναι ἡ ἁπλότητα τῶν πράξεων καὶ τῶν λόγων μας μέσα στὴν ζωή μας, γιὰ τὴν ὑπακοή, στὴν ὁποία πρέπει ν’ ἀσκούμαστε, καὶ τὴν ὑπομονὴ ποὺ πρέπει νὰ κάνουμε. Καὶ ὅλα αὐτὰ μὲ θαυμαστὰ παραδείγματα ἁγίων γερόντων. Ὅλα ὅσα μᾶς δίδαξαν τὰ εἴδαμε καὶ στὴν πράξη μέσα στὸ πρόγραμμα τῆς μονῆς: ἀπὸ τὸ φούρνισμα τοῦ ψωμιοῦ μέχρι καὶ τὸν τρόπο μὲ τὸν ὁποῖο πλησίαζαν οἱ μοναχοὶ τὴν θεία Κοινωνία. Γίνονταν ὅλα μὲ ἁπλότητα καὶ φόβο Θεοῦ.
Ἡ δεύτερή μας πεζοπορία ἦταν πιὸ ἤρεμη. Στὸ μέσον τῆς διαδρομῆς συναντήσαμε ἕναν εὐλογημένο γέροντα, μὲ τὸν ὁποῖο εἴχαμε κουβέντα, ὠφέλιμη πνευματικά. Μᾶς ἔδωσε τὴν εὐχή του καὶ φύγαμε: ἡ θύμηση τῆς συνάντησης ἔκανε τὴν διαδρομὴ πρὸς τὴ μονὴ Ἰβήρων νὰ μοιάζη πολὺ εὔκολη. Καὶ ἐκεῖ ἡ ἁπλότητα, ἡ φιλοξενία καὶ ἡ ἀγάπη τῶν μοναχῶν μᾶς συγκίνησε ἰδιαίτερα. Δὲν ξεχνούσαμε ὅτι παρὰ τὴν μεγάλη κούρασή τους ἀπὸ τὶς ἡμέρες ποὺ προηγήθηκαν, μᾶς πρόσφεραν πλούσια φιλοξενία, μὲ τὴν εὐλογία τοῦ σεβαστοῦ Ἡγουμένου π. Ναθαναήλ. Ἡ ἱεροπρέπεια τῶν μυστηρίων στὸ καταπληκτικὸ καθολικὸ τῆς μονῆς καὶ ἡ κατάνυξη, ποὺ ὑπῆρχε μέσα στὸ ναὸ ἦταν μιὰ μοναδικὴ ἐμπειρία.
Ἡ τελευταία μας πεζοπορία ἦταν καὶ ἡ πιὸ εἰρηνική. Εἴχαμε τὴν εὐλογία νὰ ἐπισκεφθοῦμε τὸ κελὶ τοῦ πατρὸς Παϊσίου στὴν Παναγούδα, καὶ ἕναν εὐλογημένο γέροντα στὸ κελί του κοντὰ στὶς Καρυές. Ἀλλαγμένοι πρὸς τὸ καλύτερο, γεμᾶτοι μὲ συμβουλὲς καὶ ἀγγελικὲς ψαλμωδίες, ὁ καθένας μας εἶχε συγκεντρωθεῖ στὸν ἑαυτό του. Οἱ φωνὲς καὶ τὰ πειράγματα τῆς πρώτης πεζοπορίας δὲν ὑπῆρχαν• μόνο ἀναστάσιμοι ὕμνοι ἀκούγονταν ποὺ καὶ ποὺ καὶ αὐτοὶ χαμηλόφωνα.
Φτάσαμε στὶς Καρυές, ἀπὸ ἐκεῖ στὴ Δάφνη κι ἔπειτα στὴν Οὐρανούπολη. Ἡ πνευματική μας περιήγηση στὸ Ἅγιον Ὅρος εἶχε τελειώσει, ἀφήνοντάς μας ὅμως ἀνάμνηση, ποὺ θὰ μᾶς ὁδηγεῖ σὲ δύσκολες στιγμὲς τῆς ζωῆς μας.
Α.Θ.Β.
Μαθητικὸ ἀντάμωμα Καλαβρούζα. Ἡ προσφορὰ τοῦ Δασκάλου Σπύρου Ἀντωνόπουλου στοὺς μαθητές του
Μιὰ μοναδικὴ βραδιὰ εἶχαν τὴν εὐκαιρία νὰ χαροῦν οἱ ἑκατὸ καὶ πλέον μαθητὲς ἀπὸ τὸ παρελθὸν τοῦ δραστήριου καὶ ἀκάματου δάσκαλου Σπύρου Δ. Ἀντωνόπουλου. Ὁ κ. Ἀντωνόπουλος ἀποφάσισε τὴν διοργάνωση μιᾶς βραδιᾶς ἀφιερωμένης σὲ ὅλους τοὺς μαθητές του, στὰ σχολεῖα Καλαβρούζας, Ἀλμπανίου, Χανίων Γαυρολίμνης, Τρικόρφου ἀλλὰ καὶ σχολείων τῆς Πάτρας, ὅπου ὑπηρέτησε πρὸς τὸ τέλος τῆς καριέρας. Ἡ ἐκδήλωση ξεκίνησε ἀπὸ τὸ Δημοτικὸ Σχολεῖο Ἀλμπανίου, ὅπου μὲ τὴν συμμετοχὴ τοῦ Μητροπολίτου Ναυπάκτου καὶ Ἁγίου Βλασίου κ.κ. Ἰερόθεου καὶ τὴν παρουσία τοῦ Δημάρχου Χάλκειας κ. Ν. Σταμπουλόπουλου ἐψάλη τρισάγιο στὴν μνήμη τῶν πεσόντων στὸν πόλεμο καὶ τῶν ἀπόντων δασκάλων καὶ συμμαθητῶν. Ἀκολούθησε κατάθεση στεφάνου στὸ μνημεῖο τῶν Ἡρώων καὶ ἀπαγγελίες – χαιρετισμοὶ ἀπὸ τὸν κ. Ἀνδρέα Κάκκο καὶ τὸν Ἐφημέριο π. Νικόλαο Ράπτη.
Τὸ βράδυ σὲ κέντρο τῆς περιοχῆς ὁ κ. Ἀντωνόπουλος παρέθεσε δεῖπνο σὲ ὅλους τοὺς προσκεκλημένους του μέσα σὲ μιὰ πράγματι ζεστὴ βραδιὰ μὲ ἀναμνήσεις μισοῦ αἰῶνα. Ἡ συγκίνηση ἦταν μεγάλη, γιὰ ὅλους εἶχε νὰ πῇ καὶ νὰ ἐξιστορήση καὶ μιὰ μικρὴ μαθητικὴ ἱστορία. Στὴν σύντομη συναισθηματικὰ φορτισμένη ὁμιλία του, ὁ δάσκαλος Ἀντωνόπουλος ἀναφέρθηκε στὰ χρόνια ποὺ πρόσφερε τὶς ὑπηρεσίες του στοὺς μαθητές του καὶ δήλωσε, ὅτι τὸ καλεσμὰ τοῦ ἦταν μιὰ παλιά του ἐπιθυμία χρόνων, νὰ βρεθῇ μαζὶ μὲ τοὺς μαθητές του ποὺ τόσο πολὺ ἀγάπησε. Ὁ Σεβασμιώτατος κ.κ. Ἰερόθεος ἐξῆρε τὴν ἀξία τῆς παιδείας καὶ τὴν προσφορά του δάσκαλου καὶ μίλησε γιὰ ἕνα πράγματι ξεχωριστὸ γεγονὸς ποὺ δείχνει τὴν ἀγάπη πρὸς τὸν ἄνθρωπο. Ἐκ μέρους τῶν μαθητῶν χαιρέτισαν ὁ κ. Βασίλειος Μυλωνᾶς καὶ ὁ κ. Ἰωάννης Καλαβρουζιώτης.
Ὅπως εἴπαμε καὶ στὴν ἀρχή, ἦταν μιὰ πρωτότυπη, σεμνὴ καὶ συγκινητικὴ ἐκδήλωση, ἀπὸ αὐτὲς ποὺ δίνουν χρῶμα καὶ ζωὴ στὴν φθίνουσα ὕπαιθρο.–
Ι.Κ.-Α.Κ.
Ἀκαρνανίας Θεόκλητος καὶ ΣΦΕΒΑ
Μὲ ἀφορμὴ τὸ κείμενο τοῦ Σεβασμιωτάτου στὴν Ε.Π., τεύχ. 129/Φεβρ. 2007, γιὰ τὸν ἀείμνηστο Μητροπολίτη Ἀκαρνανίας κυρὸ Θεόκλητο, ὁ κ. Βασίλειος Βακάλης πρ. Πρόεδρος τῆς Σ.Φ.Ε.Β.Α ἀπέστειλε στὴν Ἐφημερίδα μας ἐπιστολὴ στὴν ὁποία καταθέτει τὴν μαρτυρία του γιὰ τὴν ἠθικὴ ἀλλὰ καὶ οἰκονομικὴ προσφορὰ τοῦ ἀειμνήστου Ἱεράρχου καὶ πρὸς τὴν ΣΦΕΒΑ ἐν ἔτει 1983, σὲ καιροὺς δύσκολους γιὰ τὸν Βορειοηπειρωτικὸ Ἀγῶνα. Τὸν εὐχαριστοῦμε γιὰ τὴν πληροφορία καὶ τὴν ἐνθύμιση.
***
Σύμφωνα μὲ τὸν ἀπολογισμὸ τοῦ Γενικοῦ Φιλοπτώχου Ταμείου τῆς Ι. Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν, κατὰ τὸ περασμένο ἔτος τὸ Γενικὸ Φιλόπτωχο Ταμεῖο προσέφερε εἴδη πρώτης ἀνάγκης καὶ χρηματικὰ βοηθήματα, φροντίζοντας παράλληλα γιὰ τὴν ψυχολογικὴ καὶ ἠθικὴ ὑποστήριξη τῶν ἐμπερίστατων ἀδελφῶν μας, γιὰ τὴν εἰσαγωγή τους σὲ νοσοκομεῖα, εὐαγῆ ἱδρύματα, κέντρα ἀποτοξίνωσης κ.α., ἀλλὰ καὶ γιὰ τὴν προώθηση ζητημάτων τοὺς σὲ ὑπηρεσίες ἀλλοδαπῶν, ὑπηρεσίες προσφύγων, Νομαρχίες, Δήμους καὶ ἄλλες ὑπηρεσίες. Ἐπιπρόσθετα, ὅπως ἀνέφερε ὁ π. Θεμιστοκλῆς Χριστοδούλου, στὴν περιφέρειά της Ι. Ἀρχιεπισκοπῆς Ἀθηνῶν δραστηριοποιοῦνται, ἐκτὸς ἀπὸ τὰ 154 Ἐνοριακὰ Φιλόπτωχα Ταμεῖα, 72 Κέντρα Ἐνοριακῆς Ἀγάπης ποὺ σιτίζουν ἡμερησίως μὲ περίπου 6.000 μερίδες φαγητοῦ ἀπόρους, ἀστέγους, ἡλικιωμένους καὶ ἀνήμπορους ἀδελφούς μας, ἀνεξαρτήτως φυλῆς, χρώματος ἡ θρησκεύματος, 18 Στέγες Προνοίας Γερόντων, Στέγη Κατακοίτων Γερόντων, 2 Βρεφονηπιακοὶ Σταθμοί, τὸ Κέντρο Ἀποκατάστασης Δυσπροσαρμόστων Ἀτόμων «Δάμαρις», τὸ Ἐκκλησιαστικὸ Ὀρφανοτροφεῖο «Βουλιαγμένης» καὶ 3 Στέγες Φιλοξενίας γιὰ ἀπόρους, ἀστέγους καὶ ἐμπερίστατους συνανθρώπους μας.
***
Ἐπανακυκλοφόρησε τὸ Περιοδικὸ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως Αἰτωλίας καὶ Ἀκαρνανίας μὲ τὸ ἱστορικὸ ὄνομα «Κοσμᾶ ὁ Αἰτωλὸς» μὲ νέα ὅμως σχεδίαση καὶ μορφή. Τὸ περιοδικὸ ἦταν ἔμπνευση τοῦ τότε Πρωτοσυγκέλλου τῆς Μητροπόλεως π. Αὐγουστίνου Καντιώτη, καὶ κυκλοφόρησε ἐπὶ Ἀρχιερατείας Ἱεροθέου καὶ Θεοκλήτου. Τὸ πρῶτο τεῦχος ἐπὶ Ἀρχιερατείας τοῦ νῦν Μητροπολίτου κ. Κοσμᾶ περιλαμβάνει ὀφειλομένη ἀφιέρωση στὸν ἀείμνηστο Μητροπολίτη Ἀκαρνανίας κυρὸ Θεόκλητο, ἀναφορὲς σὲ πατερικὰ κείμενα, νέα τῆς Μητροπόλεως κ.α.. Ἁγία Γραφή, Πατέρες, Ἅγιοι, Τοπικὴ Ἐκκλησία, Πατρίδα εἶναι οἱ κεντρικοὶ ἄξονες τῆς ὕλης καὶ τῆς θεματολογίας τοῦ νέου περιοδικοῦ, τὸ ὁποῖο πρόκειται νὰ ἀποτελέση βασικὸ κατηχητικὸ βῆμα τῆς Μητροπόλεως. Ἀρκετοὶ εἶναι οἱ συνεργάτες τοῦ περιοδικοῦ, μὲ πεῖρα στὸν κηρυκτικὸ λόγο, μὲ γνώση καὶ ἐνθουσιασμό, οἱ ὁποῖοι καὶ θὰ σηκώσουν μαζὶ μὲ τὸν Σεβασμιώτατο κ. Κοσμᾶ τὸν κόπο τῆς καλῆς αὐτῆς προσπάθειας. Εὐχόμαστε στοὺς «γείτονες» πλούσια σοδειά.
***
«Ἁπλὴ Κατήχηση» εἶναι τὸ νέο περιοδικὸ ποὺ ἐκδίδει καὶ συντάσσει ὁ Μητροπολίτης Γόρτυνος Ἰερεμίας. Τὸ περιοδικὸ διακρίνεται ἀπὸ τὴν δίψα τοῦ Ποιμένος νὰ μιλήση, νὰ κατηχήση, νὰ καταρτίση τὸ ποίμνιο μὲ τὴν ὀρθόδοξη διδασκαλία. Μὲ νεανικὸ ἐνθουσιασμό, ἀναζητᾶ θησαυροὺς ἀπὸ τὴν ἐκκλησιαστικὴ παράδοση, γιὰ νὰ τοὺς παραθέση στὸν σύγχρονο κόσμο, στὸ ποίμνιό του.
***
Κατόπιν προτάσεως πνευματικοῦ τέκνου τοῦ Σεβασμιωτάτου κ. Ἱεροθέου, ὁ Δῆμος Ἡρακλείου Κρήτης ἀποφάσισε νὰ δώση τὸ ὄνομα τοῦ ἀειμνήστου π. Ἰωάννου Ρωμανίδη σὲ ὁδὸ τοῦ Ἡρακλείου. Εἶναι ἡ πρώτη ὁδὸς ποὺ λαμβάνει τὸ ὄνομα τοῦ μεγάλου Θεολόγου τῆς Ἐκκλησίας μας τοῦ 20ου αἰῶνος.
***
Μεγάλες προσπάθειες καταβάλλει ὁ νέος Ἡγούμενος τῆς Ἱερᾶς Μονῆς Μυρτιᾶς Ἄρχιμ. π. Θεόκλητος Ντζάθας γιὰ τὴν ἀνακατασκευὴ τοῦ κτιριακοῦ συγκροτήματος καὶ τοῦ περιβάλλοντος χώρου τοῦ Μοναστηριοῦ. Γιὰ τὸ σκοπὸ αὐτὸ ὀργανώθηκε ξενάγηση - ἐνημέρωση γιὰ τοὺς ἐκπροσώπους τῶν ΜΜΕ. Ὁ π. Θεόκλητος διετέλεσε Διευθυντὴς τῆς Ριζαρείου Ἐκκλησιαστικῆς Σχολῆς. Συνδέεται καὶ μὲ τὴν Μητρόπολή μας, ἀφοῦ γιὰ μερικὰ χρόνια ἦταν Ἐφημέριος τῆς Μητροπόλεως Ναυπάκτου, στὶς Ἐνορίες Ἁγίου Θωμᾶ Λυγιὰ καὶ Παλαιοπαναγιᾶς.
Τοπικὲς Εἰδήσεις
Ἐφέτος ὁ ἑορτασμὸς τῆς ἀπελευθερώσεως τῆς Ναυπάκτου ἀπὸ τοὺς Τούρκους περιελάμβανε καὶ μιὰ ξεχωριστὴ καὶ πολὺ ἐνδιαφέρουσα διάλεξη ἀπὸ τὸν κ. Νεοκλῆ Σαρρή, διακεκριμένο Καθηγητὴ τοῦ Παντείου Πανεπιστημίου καὶ πολιτικό. Ἡ διάλεξη προγραμματίσθηκε ἀπὸ τὸν Δῆμο Ναυπάκτου καὶ ἔγινε στὴν κατάμεστη Παπαχαραλάμπειο Αἴθουσα, τὴν Κυριακὴ 22 Ἀπριλίου. Χαιρετισμοὺς ἀπηύθυναν ὁ Σεβασμιώτατος κ. Ἰερόθεος καὶ ὁ Δήμαρχος Ναυπάκτου κ. Ἀθ. Παπαθανάσης. Τὴν ἐκδήλωση πλαισίωσαν ἡ Παπαχαραλάμπειος Δημοτικὴ Φιλαρμονικὴ καὶ ἡ Μικτὴ Χορωδία Ναυπάκτου μὲ ἑορταστικὸ πρόγραμμα. Τὸ κείμενο τῆς ἐνδιαφέρουσας ὁμιλίας τοῦ κ. Σαρρὴ θὰ τὸ δημοσιεύση ἀπομαγνητοφωνημένο ἡ Ε.Π. σὲ συνέχειες (βλ. σελ. 12). Ὁ ἑορτασμὸς τῆς ἀπελευθέρωσης περιελάμβανε ἀκόμη Δοξολογία καὶ Ἐπιμνημόσυνη δέηση στὸν Ι. Μητροπολιτικὸ Ναὸ τοῦ Ἁγίου Δημητρίου, «Εἰκαστικὸ Ἐργαστήρι» γιὰ μαθητὲς τῶν Δημοτικῶν Σχολείων τῆς περιοχῆς καὶ ἀγῶνα δρόμου, τὸν 1ο Γῦρο Ναυπάκτου γιὰ τὴν ἀπελευθέρωση τῆς Πόλης.
***
Κατὰ τὴν Ἱερατικὴ Σύναξη τῆς Μητροπόλεώς μας τοῦ μηνὸς Ἀπριλίου, ὁ Σεβασμιώτατος ἀνέλυσε τὸν περίφημο Κατηχητικὸ λόγο τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Χρυσοστόμου. Μίλησε γιὰ τὴν ἀξία του, τὸ περιεχόμενό του, γιὰ τὴν θέση ἀναγνώσεώς του τὸ βράδυ τῆς Ἀναστάσεως, γιὰ τὸν λόγο ποὺ ἡ Ἐκκλησία μετέθεσε τὴν ἀνάγνωσή του μετὰ τὴν θεία Κοινωνία κλπ. Τόνισε ὅτι, ὅταν ἡ Ἐκκλησία κάνη κάποια ἀλλαγὴ στὸ λατρευτικό, λειτουργικὸ τυπικό, πρέπει νὰ τὴν σεβόμαστε καὶ νὰ τὴν ἐκτιμοῦμε, γιατί πάντα ἔχει ἕνα σοβαρὸ λόγο γιὰ τὴν ἀλλαγὴ αὐτή. Ἐπίσης ἀναφέρθηκε στὴν λανθασμένη νοοτροπία καὶ διδασκαλία ὁρισμένων ποὺ προσπαθοῦν ἀνορθόδοξα νὰ θεμελιώσουν στὸν λόγο τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τὴν κατάργηση ἡ τὴν ἀναστολὴ τῆς ἀσκητικῆς προετοιμασίας μας γιὰ τὴν θεία Κοινωνία.
***
Ὀνομαστικὴ κατάσταση τῶν Ναυπακτίων ἀγωνιστῶν ποὺ ἔλαβαν μέρος στὴ μάχη της Κλείσοβας, τὸν Μάρτιο τοῦ 1826, δημοσιεύτηκε στὸ τελευταῖο τεῦχος τῆς τοπικῆς ἐφημερίδας «Ἡ ΠΥΛΗΝΗ» (Μάρτιος 2007). Τὰ ὀνόματα συγκέντρωσε ὁ Λεωνίδας Κολοβός, Ἀντιδήμαρχος Ἀγρινίου καὶ Διευθυντὴς τοῦ ΟΤΕ Ναυπάκτου. Στὴν κατάσταση διαχωρίζονται οἱ διασωθέντες, οἱ τραυματισθέντες καὶ οἱ πεσόντες, φαίνεται ὁ τόπος καταγωγῆς καθενὸς ἐνῷ ἀναφέρονται καὶ τυχὸν παρωνύμιά τους καὶ συνεπῶς μποροῦν νὰ ἐξαχθοῦν κάποια στοιχεῖα σχετικὰ μὲ τὴν διαμόφωση πολλῶν ἐπιθέτων στὴν νεώτερη Ἑλλάδα. Τὰ ὀνόματα τῶν περισσοτέρων εἶναι καταγεγραμμένα καὶ σὲ ἄλλες λίστες, ἄλλων ἐρευνητῶν, ὅμως σὲ αὐτὴ τὴν καταγραφὴ ὑπάρχει λεπτομερὴς καταγραφὴ τῆς μάχης της Κλείσοβας καὶ ὅλων τῶν συμμετεχόντων σ αὐτὴ καὶ ὄχι μόνο των Ναυπακτίων.
***
Νέο Διοικητικὸ Συμβούλιο στὸν ἱστορικὸ Σύνδεσμο Ναυπακτίων Πάτρας «Ὁ Ἅγιος Χαράλαμπος» προέκυψε κατὰ τὶς ἀρχαιρεσίες ποὺ ἔγιναν τὸν περασμένο Μάρτιο. Τὸ νέο Δ.Σ. συγκροτήθηκε σὲ σῶμα μὲ Πρόεδρο τὸν κ. Ἠλία Στ. Δημητρόπουλο. Σημειώνεται ὅτι ὁ Σύλλογος, ποὺ συμπλήρωσε 115 χρόνια δράσης, διαθέτει ἰδιόκτητο γραφεῖο (Ρήγα Φεραίου 96, ΤΚ 26221), Ναὸ ἀφιερωμένο στὸν Ἅγιο Χαράλαμπο καὶ ἐκδίδει τὴν τριμηνιαία ἐφημερίδα «Ναυπακτιακὴ Φωνή».
***
Σὲ ἀναζήτηση χώρου γιὰ νὰ στεγάση τὴν ἀνεπτυγμένη καὶ συγκροτημένη βιβλιοθήκη της καὶ στὸν ὁποῖο νὰ μπορῇ νὰ λειτουργῇ λέσχη ἀνάγνωσης βρίσκεται ἡ Ἑταιρεία Ναυπακτιακὼν Μελετῶν (Ε.ΝΑ.Μ.). Σήμερα ἡ Ἑταιρεία στεγάζεται σὲ ἕνα ἐνοικιαζόμενο χῶρο 20 τ.μ. καὶ δὲν μπόρεσε νὰ ἐξασφαλίση τόσο στὴν Ἀθήνα ὅσο καὶ στὴν Ναύπακτο ὅπου λειτουργεῖ παράρτημά της, ἕνα χῶρο δικό της προκειμένου νὰ ἐργάζεται μὲ στοιχειώδη εὐπρέπεια. Ἀπὸ τὴν 25χρονη λειτουργία της συγκεντρώθηκε μὲ πολὺ κόπο καὶ ἐπιμέλεια ἀπὸ τὰ μέλη τῆς ἕνα πολύτιμο ὑλικό, σπάνιες καὶ δυσεύρετες ἐκδόσεις, χειρόγραφα, ἐφημερίδες, περιοδικά, ἡμερολόγια καὶ πολλοὶ τόμοι τῶν «ΝΑΥΠΑΚΤΙΑΚΩΝ» ἀπὸ τὴν δική της ἐκδοτικὴ δραστηριότητα ποὺ πρέπει νὰ ταξινομηθῇ γιὰ νὰ γίνη πιὸ εὔκολη ἡ παραπέρα διακίνησή του γιὰ τὴν ἐνημέρωση καὶ τὴν γνώση τῶν Ναυπακτιακὼν πραγμάτων.
- Προβολές: 2613