Skip to main content

Γραπτὰ Κηρύγματα: Κυριακή, 15 Αὐγούστου, Θεοτόκος καὶ Ἐκκλησία

Ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, εἶναι τό Θεανθρώπινο Σῶμα τοῦ Χριστοῦ. Ἡ Ἐκκλησία τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης ἦταν πνευματική καί τήν ἀποτελοῦσαν οἱ δίκαιοι, οἱ ὁποῖοι ὅμως δέν εἶχαν ὑπερβῆ τόν θάνατο, ἀλλά ὅμως μέ τήν ἐνανθρώπιση τοῦ Χριστοῦ ἡ Ἐκκλησία ἔγινε σωματική, δηλαδή προσλήφθηκε ἀπό τόν Χριστό καί ἔγινε Σῶμα Του. Καί σέ αὐτό συνήργησε ἡ Παναγία, γιατί ἐκείνη ἔδωσε τό σῶμα της στόν Χριστό, ὁ ὁποῖος τό θέωσε καί τό ἔκανε Ἐκκλησία. Καί μόνο ἀπό αὐτό φαίνεται ἡ μεγάλη ἀξία τῆς Παναγίας μας, καί ὅτι αὐτή εἶναι ἡ χαρά καί ἡ αἰτία τῆς θεώσεώς μας.

Ἑπομένως, ὅταν λέμε Ἐκκλησία ἐννοοῦμε τόν Νυμφίο Χριστό, τήν Μητέρα τοῦ Νυμφίου Χριστοῦ καί τούς φίλους του Νυμφίου Χριστοῦ, τούς ἁγίους. Μέσα σέ αὐτήν τήν κοινωνία ἐπιτυγχάνεται ἡ θέωση τοῦ ἀνθρώπου καί ὁ ἁγιασμός τῆς κτίσεως καί βεβαίως γίνονται ὅλες οἱ μεγάλες ἀλλαγές στήν κοινωνία καί τόν κόσμο.

Στά κηρύγματα αὐτῶν τῶν μηνῶν ἀναφερθήκαμε καί θά ἀναφερθοῦμε στά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, καί εἴδαμε τήν σημασία πού ἔχουν γιά τήν ζωή μας. Δέν μπορεῖ νά ὑπάρξη πνευματική ζωή ἔξω ἀπό τά μυστήρια τῆς Ἐκκλησίας μας, ἰδιαιτέρως ἔξω ἀπό τό ἅγιο Βάπτισμα, τό ἅγιο Χρίσμα καί τήν θεία Κοινωνία. Ὅμως σέ αὐτά τά μυστήρια συμμετέχει καί ἡ Παναγία μας. Ἡ ἐπίσκεψη τοῦ ἀγγέλου κατά τόν Εὐαγγελισμό καί ἡ λήψη τοῦ Ἁγίου Πνεύματος εἶναι τό Βάπτισμα καί τό Χρίσμα τῆς Παναγίας μας, διότι δί’ αὐτοῦ του τρόπου καθαρίσθηκε τό κατ’ εἰκόνα της καί ἐχρίσθη ὑπό τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἄν δοῦμε τό ἅγιο Βάπτισμα μέσα ἀπό τήν Ὀρθόδοξη προοπτική, ὄχι ἁπλῶς ὡς ἐλευθέρωση ἀπό τήν κληρονομική ἐνοχή, ἀλλά ὡς κάθαρση τοῦ κατ’ εἰκόνα, τότε καταλαβαίνουμε καί τήν κατάσταση τῆς φύσεως τῆς Παναγίας κατά τόν Εὐαγγελισμό. Μέ τήν σύλληψη τοῦ Χριστοῦ στήν κοιλία τῆς Παναγίας μᾶς μπορεῖ κανείς νά πῆ ὅτι ἡ Παναγία κοινωνοῦσε τοῦ Χριστοῦ. Ἡ στενή σχέση τοῦ ἐμβρύου Χριστοῦ μέ τήν Μητέρα Τοῦ δείχνει ὅτι ἡ Παναγία εἶχε γιά ἐννέα μῆνες, κατά τούς ὁποίους κυοφοροῦσε τόν Χριστό, μιά συνεχῆ θεία Κοινωνία. Καί μέ τήν κοίμησή της καί τήν ἄνοδό της σωματικῶς στόν οὐρανό, ἡ Παναγία ἔζησε τήν Δευτέρα Παρουσία τοῦ Χριστοῦ καί τήν ἀνάσταση καί τοῦ σώματός της.

Ἀφοῦ ἀναγνωρίζουμε τήν μεγάλη ἀξία τῆς θείας Εὐχαριστίας πρέπει νά δοῦμε καί τήν σχέση τῆς Παναγίας μέ τό μυστήριο τῆς θείας Εὐχαριστίας. Τό σημαντικό εἶναι ὅτι ἔχουμε τήν μεγάλη τιμή, κατά τήν διάρκεια τῆς θείας Εὐχαριστίας, νά κοινωνοῦμε τό Σῶμα καί τό Αἷμα τοῦ Χριστοῦ, ἀλλά αὐτό τό ὀφείλουμε καί στήν Παναγία, διότι αὐτό τό Σῶμα Τοῦ ὁ Χριστός τό ἔλαβε ἀπό τήν μητέρα Του καί τό ἐθέωσε. Μέσα σέ αὐτήν τήν προοπτική ὁ ἅγιος Συμεών ὁ νέος Θεολόγος λέγει ὅτι οἱ κοινωνοῦντες τῆς σαρκός τοῦ Κυρίου ἠμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ κοινωνοῦν καί τῆς σαρκός τῆς Παναγίας. Ἀκόμη καί τό ἀντίδωρο, κατά μία ἑρμηνεία, εἶναι εὐλογία τῆς Παναγίας μας. Γιατί ὁ ἄρτος πού προσφέρεται στήν προσκομιδή ὑπενθυμίζει τήν Θεοτόκο, ἀφοῦ ἀπό τό πρόσφορο βγαίνει ὁ ἀμνός γιά νά προσφερθῆ καί νά μεταβληθῆ σέ Σῶμα Χριστοῦ, ὁπότε τό ὑπόλοιπο μέρος τοῦ προσφόρου δίδεται εἰς ἀνάμνηση τῆς Παναγίας.

Ἡ Παναγία, ἀγαπητοί μου ἀδελφοί, συνδέεται στενά μέ τόν Χριστό, γι’ αὐτό καί συνήθως οἱ ἁγιογράφοι τήν ἁγιογραφοῦν ἔχοντας στήν ἀγκαλιά τῆς τόν Χριστό. Κατ’ ἐπέκταση ἡ Παναγία συνδέεται καί μέ τήν Ἐκκλησία, γιατί ὅπως ἡ Ἐκκλησία ἔχει στό κέντρο τῆς τόν Χριστό, ἔτσι καί ἡ Παναγία κρατᾶ στήν ἀγκαλιά τῆς τόν Χριστό. Καί ὅπως διά τῆς Ἐκκλησίας γνωρίζουμε τόν Χριστό, ἔτσι καί διά τῆς Παναγίας ὁδηγούμαστε στήν ἀγάπη πρός τόν Χριστό. Καί ὅπως ἡ Ἐκκλησία προσεύχεται γιά τήν σωτηρία μας, ἔτσι καί ἡ Παναγία προσεύχεται ἀδιάλειπτα γιά μᾶς.

Ὑμνοῦμε τόν Χριστό πού εἶναι ὁ Σωτήρας καί εὐεργέτης μας, ἀλλά δοξάζουμε καί τήν Παναγία μας πού ἔγινε ἡ χαρά καί αἰτία τῆς ἀναδημιουργίας μας. Καί ἐγκαταλείπουμε τόν ἑαυτό μας στήν θεομητορική της καρδιά καί στήν φιλανθρωπία της γιά ὅλους μας. Τήν παρακαλοῦμε, τήν ἱκετεύουμε νά μᾶς προστατεύη, νά μᾶς ἐνισχύη καί νά πρεσβεύη γιά μᾶς, καθ’ ὅλη τήν ζωή μας, κατά τήν ὥρα τοῦ θανάτου μας, ἀλλά κυρίως κατά τήν φρικτή ὥρα τῆς Δευτέρας Παρουσίας τοῦ Χριστοῦ.

«Ὑπεραγία Θεοτόκε σῶσον ἠμᾶς».

 Ὁ Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ

ΓΡΑΠΤΑ ΚΗΡΥΓΜΑΤΑ

  • Προβολές: 3549