Skip to main content

Γεγονότα καὶ Σχόλια: Ἡ νηστεία, ἡ ὄρεξη καὶ ἡ πείνα - Νεοφεουδαρχία καὶ δημοψήφισμα

Ἡ νηστεία, ἡ ὄρεξη καὶ ἡ πείνα

Ὁ π. Ἀλέξανδρος Σμέμαν προσπαθώντας νὰ δώση τὸ πραγματικὸ περιεχόμενο τῆς Χριστιανικῆς νηστείας, στὸ βιβλίο τοῦ “Μ. Τεσσακοστή, πορεία πρὸς τὸ Πάσχα”, γράφει: “Τελικὰ νηστεύω σημαίνει μόνο ἕνα πράγμα: πεινάω. Νὰ φτάνω δηλαδὴ στὰ ὅρια ἐκείνης τῆς ἀνθρώπινης κατάστασης, ὁπότε φαίνεται καθαρὰ ἡ ἐξάρτηση ἀπὸ τὴν τροφὴ καί, καθὼς εἶμαι πεινασμένος, ν’ ἀνακαλύπτω ὅτι αὐτὴ ἡ ἐξάρτηση δὲν εἶναι ὅλη ἡ ἀλήθεια γιὰ τὸν ἄνθρωπο, ὅτι αὐτὴ ἡ πείνα εἶναι πρῶτα ἀπ’ ὅλα μιὰ πνευματικὴ κατάσταση καὶ ποὺ αὐτή, στὴν παραγματικότητα, εἶναι πείνα γιὰ τὸ Θεό”.

Νηστεία, λοιπόν, σημαίνει πεινάω. Ἐπειδὴ ὅμως ἡ πείνα σὲ μᾶς τοὺς κατακυριευμένους ἀπὸ τὶς ἡδονὲς συγχέεται μὲ τὴν ὄρεξη, πρέπει νὰ χαραχθῆ μιὰ σαφὴς διαχωριστικὴ γραμμὴ μεταξὺ πείνας καὶ ὄρεξης.

Πρόσφατα, στὴν ἐκπομπὴ τοῦ MEGA “Ὅλα γιὰ τὴν ὑγεία”, ἕνας φιλοξενούμενος διαιτολόγος, σχολιάζοντας τὶς διάφορες “συνταγὲς ἀδυνατίσματος”, μὲ τὶς ὁποῖες “ἀδυνατίζουμε τρώγοντας”, ὑπογράμμισε τὸν κίνδυνο νὰ θεωροῦμε τὴν ὄρεξη γιὰ πείνα. Πολλοὶ ὅταν ἔχουμε ὄρεξη νὰ φᾶμε νομίζουμε ὅτι πεινᾶμε, γι’ αὐτό, ὅταν δὲν ἱκανοποιοῦμε τὴν ὄρεξή μας, νομίζουμε ὅτι στεροῦμε τὸν ὀργανισμό μας ἀπὸ τροφὲς ποὺ τὶς ἔχει ἀπόλυτη ἀνάγκη. Αὐτὸς ὁ λογισμὸς παραλύει τὸν τόνο τῆς ψυχῆς καὶ δημιουργεῖ τὴν ψευδαίσθηση τῆς ἀδυναμίας τοῦ σώματος. Αὐτὸς ὁ λογισμὸς εἶναι ἕνας ὕπουλος πειρασμὸς κατὰ τὶς περιόδους τῶν νηστειῶν. Ὁ διαιτολόγος ἀπὸ τὴν δική του σκοπιὰ τόνισε ὅτι ἡ πείνα συνδέεται μὲ τὶς πραγματικὲς ἀνάγκες τοῦ σώματος, ἐνῶ ἡ ὄρεξη ἔχει σχέση μὲ τὴν ἐπιθυμία καὶ τὴν ἡδονὴ τῆς τροφῆς. Ἡ ἀσκητική της χριστιανικῆς νηστείας μᾶς λέει ὅτι ἂν αὐτὴ ἡ ὄρεξη ἀφεθῆ ἀχαλίνωτη ὁδηγεῖ στὴν γαστριμαργία καὶ τὴν λαιμαργία.

Ὅταν κατὰ τὸν π. Ἀλέξανδρο Σμέμαν “νηστεύω σημαίνει μόνο ἕνα πράγμα: πεινάω”, νηστεύοντας ὀφείλουμε νὰ προχωροῦμε ἀπὸ τὴν ὑποταγὴ τῆς ὄρεξης στὴν ἀνάγκη, στὸν περιορισμὸ τῆς ἀνάγκης στὸ ἐλάχιστο. Σὲ ἐκεῖνο τὸ ἐλάχιστο ὅριο τὸ ὁποῖο θὰ μᾶς ἐπιτρέπη νὰ καταλαβαίνουμε τὴν “ἐξάρτηση ἀπὸ τὴν τροφὴ” καὶ νὰ ἀνακαλύπτουμε ὅτι τὸ πραγματικὸ περιεχόμενο τῆς πείνας μᾶς “εἶναι πείνα γιὰ τὸν Θεό”.

Νεοφεουδαρχία καὶ δημοψήφισμα

Σύμφωνα μὲ ἀρθρογράφο τῆς Καθημερινῆς, ἂν δὲν προσεχθῆ τὸ φαινόμενο τῆς διαπλοκῆς, τὸ οἰκονομικό μας σύστημα θὰ ὑποδουλωθῆ “σὲ μιὰ κάστα νεοφεουδαρχών” καὶ τὸ πολιτικό μας σύστημα θὰ γίνη ὀλιγαρχικό. Νὰ ὑπογραμμίσουμε, λοιπόν, ὅτι ἡ θεσμοθέτηση τῆς δημοψηφισματικῆς πρωτοβουλίας τῶν πολιτῶν, γιὰ σοβαρὰ ἐθνικὰ καὶ κοινωνικὰ θέματα, εἶναι ἕνας ἀνασχετικὸς παράγοντας στὴν ἐπικράτηση τῆς νεοφεουδαρχίας. Μὲ αὐτὴν τὴν ἔννοια ἡ δημοψηφισματικὴ πρωτοβουλία τῆς Ἐκκλησίας, γιὰ τὸ θέμα τῶν ταυτοτήτων, εἶναι μιὰ πρωτοπορειακῆ δημοκρατικὴ κίνηση, ποὺ πρέπει νὰ ἐπιτύχη.

π. Θ.Α.Β.

ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ

  • Προβολές: 2633