Skip to main content

Γεγονότα καὶ Σχόλια: Μιά πτυχή τῆς κρίσεως - Ὀρθόδοξη πίστη καί θεραπεία

Μιά πτυχή τῆς κρίσεως

Ἅς μᾶς ἐπιτραπεῖ νά ἀναφερθοῦμε μέ συντομία στό καυτό πρόβλημα τῶν ἀλλαγῶν στό Λύκειο.

Εἶναι γεγονός ὅτι οἱ ἀλλαγές στό Λύκειο ἐπιδιώκουν νά θεραπεύσουν κάποια ἀπό τά σοβαρά προβλήματα πού δημιούργησαν οἱ “Δέσμες” καί ὁ τρόπος εἰσαγωγῆς στίς Ἀνώτερες καί Ἀνώτατες Σχολές, μέσω τῶν Γενικῶν ἐξετάσεων. Ἐπιγραμματικά μπορεῖ νά πῆ κανείς ὅτι αὐτό ἐπιδιώκεται νά γίνη μέ τό ἄνοιγμα τῶν Α.Ε.Ι. καί Τ.Ε.Ι. σέ ὅλους τους ἀποφοίτους του Λυκείου, τήν κατάργηση τῶν Γενικῶν Ἐξετάσεων καί τήν ἀντικατάστασή τους μέ τόν βαθμό τοῦ Ἐθνικοῦ Ἀπολυτηρίου. Μέ τόν τρόπο αὐτό ἐπιτυγχάνεται καί ἡ ἀναγκαστική διεύρυνση τοῦ ἐδιαφέροντος τῶν μαθητῶν γιά περισσότερα μαθήματα, ἀφοῦ στήν ἐξαγωγή τοῦ βαθμοῦ τοῦ Ἐθνικοῦ Ἀπολυτηρίου λαμβάνονται ὑπόψη ὅλα τα γραπτῶς ἐξεταζόμενα μαθήματα τῆς δευτέρας καί τῆς τρίτης τάξεως τοῦ Λυκείου.

Αὐτή ἡ διεύρυνση τοῦ “ἐνδιαφέροντος”, ὅπως φαίνεται, γέμισε τοῦ μαθητές καί τούς γονεῖς τους μέ πρόσθετο ἄγχος. Σύν τοῖς ἄλλοις ὅμως ἀνέδειξε τήν δυσκολία, ἀλλά καί τήν σπουδαιότητα ὁρισμένων δευτερευόντων μαθημάτων. Τό θεολογικό μάθημα, γιά παράδειγμα, εἶναι ἕνα ἀπό αὐτά. Ἔχει τήν ἴδια βαθμολογική βαρύτητα μέ ὅλα τα ἄλλα μαθήματα γενικῆς παιδείας (ἀρχαία, μαθηματικά, φυσική κ.λ.π.), γεγονός πού ὑποχρεώνει τούς μαθητές νά προσπαθήσουν νά ἀφομοιώσουν τήν ὁρολογία τῆς ὀρθόδοξης θεολογίας, στήν ὁποία δέν φαίνεται νά εἶναι πολύ ἐξοικειωμένοι, ἀλλά καί νά ἄποκτησουν βασικές γνώσεις ἀπό τίς διδασκαλίες ἄλλων θρησκειῶν.

Τό γεγονός αὐτό εἶναι πάρα πολύ σημαντικό. Ὁ φόβος, ὅμως, βρίσκεται στό μίσος καί τήν ἀποστροφή πού δημιουργεῖ πολλές φορές τό ὑπέρμετρο ἄγχος. Τό θέμα, λοιπόν, δέν εἶναι νά ὑποχρεωθοῦν ἁπλῶς οἱ μαθητές νά διαβάσουν περισσότερα μαθήματα, ἀλλά νά τά ἀγαπήσουν. Αὐτό πράγματι εἶναι ἕνας Γόρδιος Δεσμός.

Ὀρθόδοξη πίστη καί θεραπεία

Ἀξίζει νά ἀντιγράψουμε ἀπό τό περιοδικό τοῦ 1ου Λυκείου Ναυπάκτου “Γράμματα σπουδάματα” τμῆμα ἀπό τήν ἔρευνα πού ἔγινε στούς μαθητές τοῦ σχολείου, σχετικά μέ τόν ρόλο τῆς ὀρθόδοξης πίστης στήν ψυχική στήριξη.

“Το 56% τῶν μαθητῶν ἔχει ἀκούσει τήν ἄποψη ὅτι “ἡ Ἐκκλησία εἶναι πνευματικό νοσοκομεῖο καί ἡ θεολογία τῆς θεραπευτική ἐπιστήμη” καί τό 80%, ὅτι αὐτό πού ἔμαθε ὡς ὀρθόδοξη πίστη ταιριάζει μέ τήν ἄποψη αὐτή. Αὐτό δείχνει ὅτι ἡ πίστη πού ζεῖ στό λαό τρέφεται ἀκόμη ἀπό τά ὑπόγεια ρεύματα τῆς ὀρθόδοξης παράδοσης. Εἶναι χαρακτηριστικό ὅτι τό ποσοστό αὐτό εἶναι πολύ πάνω ἀπό τό ποσοστό αὐτῶν πού γνωρίζουν τά βασικά στοιχεῖα τῆς πίστεως (48%) καί αὐτῶν πού ἐνδιαφέρθηκαν νά μάθουν περισσότερα γιά τήν πίστη (42%), πράγμα πού σημαίνει ὅτι ἡ περιρρέουσα πνευματική ἀτμόσφαιρα, παρά τίς πολλές ξένες ἐπιδράσεις, διασώζει τόν αὐθεντικό πυρήνα τῆς πίστεως τῶν ἁγίων Πατέρων. Εἶναι χαρακτηριστικό ἐπίσης ὅτι τό 75% τῶν μαθητῶν ἔχει στηριχθεῖ κάποτε ψυχικά - ἔστω καί μία φορά - στήν πίστη τῆς Ἐκκλησίας. Σέ αὐτούς περιλαμβάνονται καί μαθητές πού δέν ἐνδιαφέρθηκαν προσωπικά νά μάθουν περισσότερα γιά τήν πίστη. Ἐνῶ δηλαδή δέν τούς ἐνδιέφερε ἡ διδασκαλία τῆς Ἐκκλησίας ὡς διανοητική γνώση, τήν ἔζησαν ὡς θεραπεία καί στηριγμό τῆς ψυχῆς τους• τήν ἀποδέχθηκαν μέσα σέ δύσκολες περιστάσεις ὡς θεραπευτική ἐμπειρία. Αὐτό τό ἐμπειρικό πλησίασμα στήν πίστη καί τήν ζωή τῆς Ἐκκλησίας ἐξηγεῖ τό μεγάλο ποσοστό (85%) πού ἀπάντησε ὅτι θέλει νά αἰσθάνεται τήν Ἐκκλησία “ὡς οἰκογένεια καί πνευματικό θεραπευτήριο”.”.

π.Θ.Α.Β.

ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ

  • Προβολές: 3114