Skip to main content

Ἡ θεία Εὐχαριστία καὶ ἡ νοερὰ Λειτουργία

...Ἡ θεία ἐν τῷ Ναῷ Λειτουργία, ἰδιαιτέρως ἡ θεία Κοινωνία τοῦ Σώματος καὶ τοῦ Αἵματος τοῦ Χριστοῦ, τροφοδοτεῖ τὴν ἐσωτερικὴ Λειτουργία (νοερὰ ἐνέργεια), ἡ δὲ ἐσωτερικὴ Λειτουργία (νοερὰ ἐνέργεια) κάνει τὸν ἄνθρωπο νὰ εἰσέρχεται στὸ βάθος τῆς θείας Εὐχαριστίας καὶ νὰ ἐγγίζη τὸ "πνεῦμα" της. Καὶ αὐτὸ γίνεται, γιατί ἡ νοερὰ προσευχή –ἡ ἑτεροκινήτως ἐνεργουμένη νοερὰ ἐνέργεια– δὲν ἐξάγει τὸν ἄνθρωπο ἀπὸ τὸν χῶρο καὶ τὸν χρόνο, δὲν διασπᾶ τὴν ἀλληλουχία τῶν σκέψεων καὶ τῶν πράξεων.

Αὐτὸ συμβαίνει γιατί, ὅταν ξεχωρίζεται ὁ νοὺς ἀπὸ τὸν λογική, τότε μποροῦν νὰ λειτουργοῦν - ἐνεργοῦν συγχρόνως καὶ τὰ δύο (λόγος καὶ νούς), ὁπότε το ἕνα δὲν λειτουργεῖ σὲ βάρος τοῦ ἄλλου, ἀλλὰ θὰ μποροῦσε κανεὶς νὰ ὑπογραμμίση ὅτι ἀλληλοσυμπληρώνονται. Συμβαίνει δὲ ἕνα παράδοξο, ἀλλὰ ἀληθινὸ γεγονὸς· ὅσο ἀναπτύσσεται ἡ νοερὰ ἐνέργεια, τόσο καὶ ἰσχυροποιεῖται ἡ προσοχὴ τῆς λογικῆς στὰ λεγόμενα καὶ πραττόμενα, δηλαδὴ συγκεντρώνεται ἡ προσοχὴ τοῦ ἀνθρώπου μὲ ὅσα ἀσχολεῖται. Γι' αὐτὸ ἡ λεγομένη μετοχὴ στὴν θεία ἐν τῷ Ναῷ Εὐχαριστία ἀπὸ τοὺς Χριστιανοὺς δὲν συνδέεται ἁπλῶς μὲ τὴν σωματικὴ παρουσία τους, οὔτε μὲ τὴν λογικὴ συμμετοχή, ἀλλὰ μὲ τὴν νοερὰ ἐνέργεια. Συμμετοχὴ στὴν θεία Εὐχαριστία χωρὶς τὴν ἐσωτερικὴ νοερὰ λειτουργία εἶναι μία ἁπλὴ τυπικὴ "παρακολούθηση".

Μέσα στὰ πλαίσια αὐτὰ ἰσχυριζόμαστε ὅτι ἡ θεία Εὐχαριστία ἔχει πολλὰ ἡσυχαστικὰ στοιχεῖα, τελεῖται μέσα στὰ ἡσυχαστικὰ πλαίσια τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας.

("Ἡσυχία καὶ Θεολογία", Τὰ ἡσυχαστικὰ στοιχεῖα τῆς θείας Εὐχαριστίας, Μητροπολίτου Ναυπάκτου Ἱεροθέου)

ΧΩΡΙΟ

  • Προβολές: 2705